Puerto de la Cruz och Los Cristianos 2016/2017

Poolområdet på takterrassen
Plaza Reyes Catolicos
Paseo de San Telmo
Vi blev fotograferade av elektronikförsäljaren
Mirador restaurangerna
Skulpturen vid Mirador
Drakblodsträdet vid Mirador
Statyn av fiskarhustrun vid hamnen
Maggie poserar framför restaurangen Los Gemelos
Det fanns julklappar kvar att plocka
Plaza Concejil på Iriarte
Fikapaus på Café Royal i korsningen Hoya/Molina
Plaza de Iglesia
Santo Domingo juldekorationer
Entrén till vårt hotell Vallemar
Vallemars pool hade nästan för varmt vatten
Den canariska salladen-ett konstverk
Juldekorationer på restaurang Regulo
Grönskan frodas i Puerto de la Cruz
Hamnen skyddas av artilleri från Plaza de Europa
I fonden reser sig den mäktiga Teide vulkanen
Den lilla parken Plaza Perèz Galdòs var fin
Calle de Mequines med PeO och Teide
Lite musikunderhållning vid Plaza del Charco
Bordet med välkomstdrinkarna på Valle Mar
Serveringspersonalen på Valle Mar
Glad i diademet på nyårsfesten
Några av deltagarna vid bord 29
Festsalen vån 5 på Valle Mar
Ännu en som är glad för sitt diadem
Desserten var lika god som den ser ut
Playa Jardin med sin svarta strand
Nedanför Castillo de San Felipe finns hundratals stenstatyer
Vårt läge på soldäck vid poolen var perfekt
Frukostbuffén på Valle Mar var förträfflig
Centro Cultural var verkligen ljusdekorerat
Restaurante Fortuna på Calle Juan XXIII
Grönområdet Chalana från Avda Amsterdam
Vi fikade på ett italienskt café vid Pza de la Alpispa
God mat på Asian City, Avda Amsterdam
Förväntansfull folkskara vid Plaza del Pescador
Josef och Maria med Jesusbarnet väntar på de tre vise männen
Solterrassen på vårt hotell Reverón
Vattnet höll endast 16°C i hotellpoolen
Flygplatsen Reina Sofia
På hemväg i flygplatsbussen

Navigera genom att klicka på bilderna, dels för att visa större bild och dels för att komma tillbaka.

Tisdag 27 december

Stormen Urd skapade oro inför avresan. Öresundsbron var avstängd till 02.30. Vi tog öresundståget 05.41, en timme tidigare än planerat. Kaffet och mackan på Lagkagehuset smakade verkligen gott därefter.
Flygturen med TUI tog drygt 5 timmar. Vi satt på rad 11. Mten var god, men det är bökigt att äta när det är så trångt. Vi imponerades av TUI:s bemanning vid mottagandet på Tenerife Sur och snart satt vi i transferbussen. Killen som informerade på den imponerade dock inte. En snabb ofullständig information på engelska gav oss inget.
HOTEL VALLEMAR visade sig leva upp till sina 4 stjärnor. Dessutom med kononläge vid strandpromenaden. Vi åt middag på COLUMBUS CALIDAD. Spaghetti Bolognese och Jamon Queso med rött vin var gott, men inte på någon högre nivå.
Vi kunde höra musik från en blåsorkester. Förmodligen från PLAZA DE EUROPA. Utanför vårt hotell stannade vi till och lyssnade en stund på den mulliga primadonnan Natalia Cordero. Härligt agerande och bra sångröst.

Onsdag 28 december

Jag gav mig ut att jogga innan frukosten. En lite kylig, men härlig morgon. Det är ganska kuperat i Puerto de la Cruz och jag fick hämta andan ett par gånger. Bland annat vid PLAYA MARTIANEZ, där jag gjorde några armhävningar i takt med vågorna som rullade in.
Uppe på 6:e våningen ligger poolområdet med solterrass, toaletter och en bar. Det pågick en omläggning av golvet till plattor med träimitation. Väldigt snygga! Arbetarna låg i som bara den med murbruk mm.

Promenad västerut förbi PLAZA REYES CATÓLICOS, där det gulla "pyttetåget" avgår till Loro Parque. Vid PLAYA SAN TELMO finns en plats där olika aktörer visade upp sig. Precis i trappan ner dit ligger AKASI ELECTRONICS. Där gick jag in för att köpa ett linsskydd till min Nikon-kamera. Tjugo minuter och 134 € fattigare, kom jag ut med både nytt filter för kameran och glasögonen. Den fenomenale försäljaren var verkligen övertygande! Vi kom fram till platsen MIRADOR med restauranger, staty och Drakblodsträd.

Vi gick ner till hamnen och besökte turistbyrån, som ligger i Casa de la Aduana. Vi hälsade på den berömda fiskarhustrun i brons. Borta på CALLE PEÑÓN 4 stannade vi till för att boka bord på MESON LOS GEMELOS, men de bedyrade att det inte behövdes en onsdagskväll.

Via INGRAM och IRIARTE till HOYA och upp till MOLINA, där vi satte oss på CAFÉ ROYAL och tog oss varsin öl.
På kvällen gick vi alltså tillbaka till Los Gemelos och åt en fiskrätt. "Bacalao", torsk i tomatsås, lök, canariska potatisar, vitt vin, espresso och glass. Mycket trevlig miljö och personal. Betyg 3 av 5.
På hemvägen bokade vi bord på restaurang REGULO till fredagen och gladdes av de fina juldekorationerna. Vi avslutade med att njuta en stund av atmosfären på balkongen i den ljumma kvällen.

Torsdag 29 december

Efter en löprunda på en halvtimme och frukost, köade jag för att komma in på takterrassen och markera ett par solstolar. Där tillbringade vi sedan några timmar, endast med avbrott för lunch i hotellets utmärkta poolbar.
Eftermiddagspromenaden gick österut mot Playa Martianez, där mycket folk samlats för att beskåda den vackra utsikten. Därefter strosade vi uppför AVENIDA FAMILIA DE BETANCOURT Y MOLINA och "hem" till TV4-nyheterna kl. 18.

Vi hade tänkt oss att äta på CASA MEDITERRANEA, men där var fullbokat, så vi gick om hörnet till RESTAURANTE LA HERRERIA istället. Det var riktigt bra. Vi åt wienerschnitzel och oxfilé i strimlor med ris. Betyg 4/5.
Utanför vårt hotell underhöll Natalia Cordero för fullt och vi satte oss vid ett bord med något att dricka innan det var dags att törna in.

Fredag 30 december

Efter löprundan, toalettbestyren och frukostbuffén, markerade vi "våra" solstolar på takterrassen och gick en promenad åt öster förbi Lago Martianez fantastiska område med havsbassänger. Vi kunde följa surfarnas uppvärmning på Playa Martianez innan vi tog oss tillbaka och upp till poolområdet. Vi levde rena lyxlivet. Ombyte för middag på RESTAURANTE REGULO på CALLE PEREZ ZAMORA 16. Ett rustikt ställe med utmärkt mat och servering, men något otillgängligt med alla sina trappor och prång. Vi åt anka respektive kalvkotletter. Båda rätterna i toppklass. Betyg 4+/5.
På hemvägen stannade vi till och lyssnade lite på gatumusikanterna vid PLAZA CHARCO.
På stället utanför vårt hotell underhöll en manlig sångare denna kväll. Inte alls i samma klass som primadonnan, så vi tog hissen upp till rummet för tidig nattning.

Nyårsafton

Ingen löpning denna sista dag på året. Vid frukosten fick jag lära mig något nytt. En rutinerad tysk använde en slipsklämma för att fixera servietten på tröjan över den putande magen. Suveränt!
Vi markerade solstolar som vanligt och gav oss ut på en härlig promenad västerut. Vi strosade runt i nästan två timmar och jag köpte ett par brasilianska "Helly Webber Surf"-slacks för under femman.
Därefter intogs bakstupa solläge fram till kl. 16, endast avbrutet av poolbad och en salladslunch.

På promenaden kunde vi också njuta av lite jazziga toner i Charcoparken.

Annars var det dags för ombyte och laddning för nyårsfirande på hotellet. Vi åkte upp till poolbaren på 6:e våningen strax innan 18 och där fick vi varsin drink och minglade lite. Restaurangchefen hälsade alla välkomna och skålade med kanske 300 gäster. Därefter skulle vi ner en våning till festsalen. Det blev att köa i trappan, eftersom ingen släpptes in i förtid. Vi blev hänvisade till bord 29 och fick bekanta oss med norrmän och finländare.

Det tog sin lilla tid innan vi arbetat oss igenom sexrättersmenyn, men vi hade det trevligt och dansade till och med. Vid tolvslaget tog vi våra glas och gick ut på balkongen och beskådade det fantastiska fyrverkeriet från Plaza Europa. Efter det tog många godnatt av varandra och droppade av.

Nyårsdagen

Vi tog det lilla lugna med sovmorgon innan frukosten. Markering av solstolarna innan det blev en lång promenad västerut till bussgatan PASEO HERMANOS FERNANDEZ PERDIGON och nedför AVDA. MELCHOR LUZ, där vi kollade in APT. FLORIDA, som vi bodde på vid förra tillfället här. Det var sig precis likt med hussar och mattar som rastade sina hundar i parken utanför.
Vi gick ner förbi kyrkogården till CASTILLO DE SAN FELIPE och kollade badlivet på PLAYA JARDIN. Tillbakavägen via hamnen i det fantastiskt behagliga vädret med solsken även över Teide.

Eftermiddagen tillbringades på solterrassen. Jag lyckades trampa i avföring inne på den offentliga toaletten utan att märka något förrän vid återkomsten till solstolen. Då hade jag gjort avtryck hela vägen. Jag fick ta mina nya brasse-sandaler i handen och gå för att tvätta av dem. Händerna tvättades också noga och därefter meddelade jag badvakten. Det resulterade i en febril aktivitet med överordnad och städpersonal inblandad. De sanerade både herr- och damtoa plus gångstråket därifrån.

Vi kollade TV4-nyheterna och fick ta del av det hemska terrordådet på en nattklubb i Istanbul av en vettvilling med automatvapen. Nästan lika hemskt var att nyårsfyrverkerier avlossats mot människor och hus hemma i Sverige. Ur led är tiden! Detta måste få ett stopp, annars röstar folk fram fascistiska partier till makten igen, är jag rädd.
Vi åt varsin pizza på närliggande PIZZERIA COMPOSTELANA. Jag blev besviken på smaken, men storleken, serveringen och vinet var det inget fel på. Vi satt på uteserveringen i bara skjortärmarna med en tröja på axlarna. Skönt! En kort sväng österut på strandpromenaden föregick varsin kopp Americano på CAFÉ DE PARIS. Inköp av vatten fick avsluta den första dagen på 2017.

Måndag 2 januari

Jag gav mig ut för en löprunda innan frukost, men efter att jag hade rundat Tenerife Playa Hotel och joggade uppför Molina, så sträckte jag en muskel i vänster höft. Det brände till och gjorde ont direkt, så jag tvingades gå. Jag rundade av vid Zamora och gick tillbaka med oro över vad det kunde vara. Efter duschen strök jag på lite av Maggies mirakel-liniment på svullnaden. Promenaden efter frukosten blev inte så lång för mig. Medan Maggie tog en sväng i centrum, satt jag vid Paseo San Telmo och kollade folk med värk i höften.

Eftermiddagen på solterrassen med bokläsning och korsordslösning i kanonväder! Jag fick svar på mitt mail till Casa Mediterranean att det var fullbokat, så på kvällen gick vi österut till LA CAZUELA. Vi satt i utetältet och blev underhållna av en musiker med tvärflöjt och inspelat material. Vi åt fläskfilé. Maten var god, men bara en trea av fem till stället.

Därefter gjorde vi en vända på 5th AVENY och tittade bland annat på badkläder, men det blev inget köp. Kvällsavslut med kaffe och en whisky för mig, medan Natalia underhöll oss med sina sånger och underbara manér. Hon var verkligen duktig, inte minst med att kontrollera sin klänning med en klackspark.

Tisdag 3 januari

Efter den sista frukosten, den sista solstunden på taket och slutpackningen checkade vi ut från utmärkta Hotel Valle Mar och betalade vår räkning. Sedan tog vi oss bort till Mac Donalds och inväntade transferbussen vid hållplatsen där. Ett par minibussar anlände, men ingen av dem ville köra oss till Los Cristianos och hotell Apt. Reveròn. Då messade jag först till TUI och sedan ringde jag deras guide Mimmi. Förvirringen var total, både språkligt och logistiskt. Minibussen med den trumpne chauffören, som bara talade spanska, återkom och vi gick ombord med löfte om att komma fram, trots att chauffören bara ville köra till flygplatsen. Under färden fick han dock korrigerande tfn-samtal och jag smög fram en karta med vårt hotell inringat. Därefter var det inga problem, men att inte Tui-guiden talade spanska tyckte jag var en brist!

Vi kunde checka in på APT. REVERÒN och bekanta oss med rum 115 och omgivningarna. Därefter tog vi en promenad längs AVDA. LONDRES ner till strandpromenaden, där vi satte oss på RESTAURANTE CASTAÑUELAS och intog en sen lunch med sallad och öl. Därefter bort mot hamnen. Vi satte oss på en bänk och kollade folk. Vi förundrades över alla fordon för rörelsehindrade som körde kors och tvärs. Många av dem tvåsitsiga med tjocka människor, som jag misstänkte inte var funktionsnedsatta, utan hade mått bra av att gå till fots. Påfallande var också hur många som gick med bar överkropp för att visa upp sina groteska tatueringar, utan hänsyn till andra.

Jag kollade restauranger via Trip Advisor på plattan och vi bestämde oss för HIBA HIBA på CALLE SANTA FE, inhyst i CC Paserella Local. Libanesiskt kök av toppklass! Vi blev mycket nöjda med våra rätter och serveringen som Joanna Keegan stod för. Maggie åt grillat lamm och jag biff. Ris som tillbehör. Öl och vatten att dricka. 4,5/5 på skalan. Lokalens sparsmakade interiör var det enda som drog ner betyget.

Onsdag 4 januari

Efter en natt på ganska hårda sängar i rum 115 knallade vi uppför AVDA SAN FRANCISCO till köpcentrat PASARELLA OASIS och handlade frukostmat på DIALPRIX.

Promenaden gick västerut på AVDA AMSTERDAM till kyrkan vid PLAZA DEL CARMEN. Vi letade efter restaurang FORTUNA utan att hitta den, utan fortsatte mot hamnen på AVDA SUECIA. Vidare under viadukten till PLAYA DE LAS VISTAS, där vi besökte turistinformationen och plockade till oss en bättre karta. Sedan vände vi österut igen och klarade oss från att bli påkörda av alla permobilerna. Vi var törstiga, men ratade alla ställen där feta, tatuerade engelsmän med nakna överkroppar osmakligt bredde ut sig. Ölen intogs på ROYAL MARINA, där vi blev underhållna av två akrobater som jonglerade och gjorde gymnastiska konster.

Efter detta tillbringade vi några timmar på "vår egen" solterrass. Middagen på kvällen intogs på RESTAURANTE FORTUNA på CALLE JUAN XXIII. Wienerschnitzel och Boef Stroganoff. Sammanfattningsvis en trea på skalan.

Torsdag 5 januari

Jag började dagen med att gå upp till Dialprix och kompletteringshandla lite. Promenaden efter frukosten gick åt öster denna trettondagsafton, förbi rehabcentret Mar y Sol på Avda Amsterdam och vidare nedför EL ANCIA ner till strandpromenaden och sedan västerut. Maggie tittade efter baddräkt och joggingskor, men köpte inget. Istället fann vi ett italienskt café för en 11-kopp och en kaka. Killen som serverade pratade italienska, vilket var kul. De hade också en tidning på italienska som jag kunde ta med mig - LEGGO TENERIFE.

När vi strosade hemåt behagade det droppa något från himlen. Vi såg hur kommunalarbetarna förberedde kvällens festligheter vid Centro Culturale och receptionisten berättade att ett ceremonitåg skulle avtåga från hamnen längs Avda Suecia kl. 19:30.

Vi lagade lunch och höll oss inne med korsordslösning och läsning på grund av regnet. Det upphörde mot kvällningen och vi gick till ASIAN CITY, som rekommenderats av receptionissan, för middag. Vi åt två olika lammrätter som servitören hjälpte oss med och det var mycket gott. 4 av 5 i betyg, men musik+TV drog ner betyget.

Därefter stod vi länge och väntade på att det ceremoniella tåget med de tre kungarna skulle komma. Det gjorde de till slut, men vi såg inget, utan gick hemåt istället och tog oss varsin drink på RESTAURANTE TROYA vid vårt hotell.

Kvällen avslutades med Fredrik Reinfeldts intervju med Anders Fogh Rasmussen på SVT Play via plattan. Intressant, men föga överraskande om NATO, Europa och maktbalansen öst-väst.

Fredag 6 januari

Efter handling och en god frukost på rummet, tog jag det lugnt med lite tvätt och surfande på plattan medan Maggie åkte upp på solterrassen. Dit tog jag mig också, men åkte snart ner till hotellets "gymnasio" och körde ett försiktigt gympass med tanke på den sträckta muskeln i vänsterhöften.

Efter lunchen på rummet, så återvände vi till taket för mer sollapande. Jag läste ut 'Entry Island' av Peter May. En riktigt bra bok, som fick 5/5 i betyg.

Middagen intogs på RESTAURANT CHARLY, där jag huserade 2006. Vi åt entrecoute och lyssnade på två musiker, som inte visade något som helst engagemang, men spelade bra. Allt som allt en 3:a, men ganska billigt.

Hemma på hotellrummet letade jag reda på Fredrik Reinfeldts intervju med Condolizza Rice på SVT-Play och det blev en intressant stund framför plattan.

Lördag 7 januari

Efter en något sparsam frukost tog vi ett kort solpass på takterrassen innan vi knatade uppför backen och förbi CC Pasarella Oasis upp till rondellen vid hotellet Paradise Park, som vi rundade och kom in på RODEO. Där kunde jag återse hotell APART CHIPEQUE, där jag bodde på nyåret 2005/2006.

Vi handlade på återvägen och när varorna stuvats in i kylskåpet tog vi ett nytt solpass tills städerskan var klar med vårt rum så att lunchen kunde anrättas. Solpass nr 3 företogs denna blåsiga lördag, men strax innan fem var vi nöjda.

Det var störande mycket skräp som flög omkring på gatorna. Det drar ner intrycket av staden.

Jag hade kollat upp ett ställe som hette L'ITALIANO TRATTORIA på Avda Amsterdam och vi gick dit för att äta, men väl där blev vi upplysta om att allt redan var bokat. Vi välkomnades till en annan kväll och uppmanades att ringa innan.

Nere i gamla sta'n hamnade vi på THE HOUSE RESTAURANT Paseo Roma, efter att Maggie funnit de joggingskor hon ville ha. Vi åt grillad sjötunga, men utan entusiasm, varken för maten eller stället i övrigt. Inget att hänga i julgranen.

Framåtlutade i motvinden tog vi oss hem till hotellet och kollade Reinfeldts intervju med Tony Blair.

Söndag 8 januari

Vi sov länge. Klockan visade på över nio när vi pallrade oss upp. Efter morgonbestyren gick vi ner till marknadsplatsen vid CC BAHIA CRISTIANOS på Avda Juan Carlos I. Där har de marknad varje tisdag och söndag. Den är väldigt stor och i två plan. Massor med folk, risk för ficktjuvar och oräkneliga varor som vi inte behövde. Vi gick ett varv och var snart nöjda.

Promenaden företogs västerut mot hamnen. Vi satte oss på en bänk och kollade folklivet. Vi hade inte tidigare sett en sådan koncentration av feta, fula, illa klädda, tatuerade och frossande människor. Ej heller en sådan koncentration av fordon för funktionsnedsatta människor. Jag misstänkte att inte ens hälften var i behov av dem, utan körde dem på grund av ren lättja. De hade mått mycket bättre av att gå. Tandempermobilerna bildade emellanåt riktiga tåg och tog en väldig plats.

På hemvägen köpte vi bröd på ett bageri och klämmor för badlakan som present till syster Ulla-Karin. Vi gick in om L'Italiano Trattoria, men det var stängt, så jag ringde senare och bokade bord till kvällen.

Vinden hade mojnat något, så vi kunde sitta ute på altanen vid lunchen. Eftermiddagen tillbringades på solterrassen.

Middagen blev superb. Jag åt lasagne och Maggie cannelloni ricotta. Rött vin och en liten ostbricka som dessert. Avslut med varsin espresso. Toppklass på både mat, lokal och personal. Rekommenderas!

Måndag 9 januari

Efter frukost åkte vi upp och markerade varsin solstol på terrassen. Maggie stannade där medan jag åkte ner till gymmet och körde ett pass där bland redskapen. Ingen trängsel precis, men det lilla kontoret var bemannat av en ung tjej som frågade om jag behövde hjälp. Hon menade förmodligen med redskapen...

Vi gick upp till köpcentrat och handlade lunch, som vi sedan avnjöt i solskenet på vår lilla altan. På vägen dit såg vi en kille som klätt ut sig till trästubbe och tiggde pengar - beklämmande att se!

Eftermiddagen på solterrassen med läsande, korsord och slappande. TV4-nyheter och sedan promenad uppför backen till restaurang HIBA HIBA och den trevliga engelska servitrisen Joanna Keegan. Jag åt Meshwi Chicken och Magiie Babalonia Lamb. Vi drack öl till det och avslutade med varsin espresso. Mycket gott!

Kvällen avslutades på CHARLYS' där ett nytt musiker-par höll igång och vi satte oss med varsin öl och lyssnade en stund. De var lite mer uppsluppna än paret häromkvällen, men kom inte i närheten av Michelle, som jag såg där 2006.

Tisdag 10 januari

Den sista dagen i Los Cristianos blev det kylskåpsrensning vid frukosten och slutpackning av våra väskor. Vi avnjöt halvannan timme uppe på solterrassen. Vädret var strålande med sol och endast svag vind. Typiskt när vi skulle avresa.

11:20 åkte vi ner till rummet och fixade det sista, lämnade rum 115 och checkade ut i receptionen. Väskorna placerades i hotellets "bibliotek" medan vi gick till restaurangen intill och åt lunch. Vi satt på TROYA's uteserveringen i det vackra vädret och åt varsin omelett och foccaciabröd. Därefter satte vi oss att vänta på transferbussen på hotellets innergård. TUI hade dagen innan informerat via SMS-meddelande att buss nr 74 skulle hämta upp oss. Det stämde perfekt och kvart i två satt vi på deras stora ljusblå buss.

På flygplatsen REINA SOFIA fungerade både bagageinlämningen och säkerhetskontrollen smidigt. Jag läste min bok på plattan i väntan på boardingen. Kl. 16 satt vi på våra säten i TUI's Boeing 737:a. Efter drygt fem timmar landade vi på Kastrup 23:15 CET. Vi fick ut våra väskor snabbt från band 6 och kunde ta Öresundståget till Malmö 00:06.

Vi frågade konduktören om förbindelse vidare till Helsingborg och hon föreslog pågatåget från Malmö C 00:41. Vi kom in på spår 4a och skulle vidare från spår 6. Ok, hur skulle vi komma dit? Vi åkte upp med rulltrappan med allt bagage och hamnade i en hall där ingen personal fanns och ingen skylt visade på var man skulle ta vägen. Något tidspressade irrade vi runt en stund, pratade med en yngre kille som skulle till Helsingborg, men han var också desorienterad. Några vakter som dök upp, räddade situationen genom att peka ut den något krångliga vägen till pågatågen. Jag var något härsken över sakernas tillstånd, men vi kom med norrut. Väl framme på Knutpunkten fick vi runda byggnaden för att nå taxiangöringsplatsen. Sedan gick det geschwind med en 61-årig iranier som chaufför och vi var hemma i lägenhetn strax efter 02:00 den 11 januari.