Rügen i juni 2010
Egenkomponerad bilresa till gamla svenskbygder i Tyskland
Högerklicka på bilderna och välj "Öppna bild i ny flik" för att se dem större, men glöm inte att stänga ner dem igen.
[Gäller för Google webläsaren.] Vissa bilder går att klicka på för mer information.

Vi bodde i Ostseebad Sellin.

Måndag - 7 juni

Vi var uppe tidigt och tog min tjänstebil till Trelleborg, där vi löste biljett till Scandline-färjan som avgick 07:45.

Frukostbuffén smakade bra på överfarten till Sassnitz, dit vi anlände 11:45.

Vi körde först norrut mot Kap Arkona, dit vi inte nådde fram med bilen, så det fick vara. Emellertid tog vi oss via Wittower Fahre, Weisse Flotte GmbH strax efter kl. 13:00 och fortsatte sedan söderut genom de mångtaliga alléerna till Bergen, där vi stannade för drickapaus och slutligen till Sellin på 196:an och vi kunde checka in på hotell HAUS ARKONA. Vi fick rum nr. 17. Bilen parkerades på innergården. Lite trångt tyckte jag.

Efter att vi hade installerat oss, så tog vi en promenad längs Wilhelmstrasse österut. Fast att vi var på väg till havet, så bar det uppför hela tiden, tills det stupade brant ner mot stranden.

Vi tog oss ner och ut på SEEBRÜCKE SELLIN med sitt kallbadhus och undervattensglob längst ut.

Wittower Fähre i nordväst.
Seebrücke Sellin
Wilhelmstrasse slutade med en trappa

Där strosade vi runt ett slag och beundrade bland annat den vackra interiören i kallbadhusets restaurang.

Därefter tog vi oss tillbaka till hotellet med regntunga skyar hängande ovanför oss.
WILHELMSTRASSE med sina alléträd kantades av vackra hus från kaiser Wilhelms tid.

Vi åt middag på DESPERADO Mexikanisches Steakhouse i närheten, som var helt OK.

Vårt lilla hotell "Haus Arkona"
Wilhelmstrasse.
En liten butik för trädgårdsnördar.
Ett butiksfönster med bärnstenssmycken i Sellin.

Tisdag - 8 juni

Lägenheterna var bekväma och vi hade sovit gott då vi släntrade över gårdsplanen till sidobyggnaden "Bistro Arkona" där frukostbuffén serverades. Hade vädret varit bättre kunde vi suttit på "Sonnenterasse".

Dagsutflykt till Stralsund

Vi tog bilen och begav oss söderut på E22:an till Stralsund. Där ställde vi ifrån oss bilen på ett parkeringsdäck och betalade avgift för några timmar i automaten. Innerstaden var reserverad för yrkestrafik.

På vissa ställen pågick stora gatuarbeten med ny infrastruktur. Husfasaderna från 1600- och 1700-talen bevarades oftast, även om resten totalrenoverades till moderna bostäder.

Katedralen vid Neuer Markt.
Neuer Markt.
Ossenreyer Strasse. Wulflamhaus.
All infrastruktur byttes ut vid kvartersrenoveringarna.
Rathaus.
Förgylld port med hebreiska tecken.
Alter Markt.
Alter Markt
Kommendanthuset på Alter Markt.
Badenstrasse med Nikolaikirche i fonden.
Svenska regeringspalatset i rosa puts. Uppfört 1730.

Vi tog oss fram till ALTER MARKT och begapade alla gamla vackra byggnader där.

Därefter promenerade vi nedför BADENSTRASSE mot hamnen. Där löste vi biljetter till OZEANEUM för 14€/pers och klockan hade hunnit bli 12.

Ozeaneum på Hafenstrasse.
Maggie poserar utanför Ozeaneum på Hafenstrasse.
Gorch Fock I i hamnen.
Fischbrötchen på Hafenstrasse.

Efter museibesöket var vi ganska hungriga och vi köpte varsitt bröd med rökt fisk i och något att dricka hos den clownliknande innehavaren av försäljningsståndet.

Vi slog oss ned och studerade folklivet i hamnen en stund, innan promenaden fortsatte söderut längs Am Langenwall.

Heilgeistkloster i fonden på Am Langenwall.
Heilgeistkirche i fonden av loftgångarna i klostret.

Där stötte vi på ett gammalt kloster, som vid närmare undersökning visade sig vara nyrenoverat och ombyggt till moderna bostadslägenheter.

Detta upptäcktes när jag fann en inbyggd porttelefon i entréarkaden. Därefter såg vi en tavla som berättade hela omgestaltningshistorian.

Jag poserar framför Frankenkronwerk som talar om Karl XII:s tid i staden 1715.
Ostseebad Sellin
Granitzerstrasse i Sellin.

Vi var tillbaka i Sellin vid fyratiden och när vi parkerat bilen vid hotellet, blev det en promenad i staden.

Vi fikade på 'Restaurang/Pizzeria Michelangelo', Wilhelmstrasse 10, med kaffe och vaniljbakelser.

Middagen på kvällen intogs på ZUR KAJÜTE - Janett Zeman'. Vi åt Rotbarsch och Seelachs med öl att dricka. Sedan var det bara att ladda batterierna för nästa dag.

Onsdag - 9 juni

Efter frukosten checkade vi ut från hotellet och önskades varmt välkomna tillbaka.

Eftersom färjan från Sassnitz inte avgick förrän 17:45, så blev det tid för en utflykt ännu längre söderut.

Volvon fick rulla mot OSTSEEBAD THIESSOW.

Badstranden vid Mönchgut.
Vi råkade hamna intill ett nakenbad.
Nakenbadet vid Mönchgut.
Alt Reddevitz hamn.
Från strandpromenaden i Ostseebad Göhren.
'Zur Muschelbar' i Ostseebad Göhren.

Vi körde ner och vände där, men tog oss en bit tillbaka och parkerade bilen på en gräsäng.

Sedan gick vi över vägen och igenom en liten skogsdunge fram till stranden vid MÖNCHGUT.

Stigen ledde till ett nakenbad, som var skyltat åt höger, så vi lade oss till vänster en stund.

Efter ett kort stopp i ALT REDDEVITZ nådde vi OSTSEEBAD GÖHREN, där vi promenerade en stund och åt lunch på bladspenat och tonfisk med öl att dricka, ZUR MUSCHELBAR.

Bilkön utanför Bordershop i Sassnitz.

Vi körde kustvägen norrut via BINZ och nazisternas storslagna radhuslänga för semestrande officerare i PRORA, som nu stod spöklikt öde. Planer på restaurering finns dock.

Scandline färjan till Trelleborg skulle inte gå förrän 17:45, så vi hade gott om tid. En del av den tillbringade vi i bilkön och på BORDERSHOP SASSNITZ. Vi tog varsin glass och provianterade dryckesvaror på känt manér.

Det blev en enkel middag på färjan - currywurst med pommes frites och spaghetti bolognese. Öl att dricka. Kaffe och senare varsin glass, innan vi rullade av vid 21:45 tiden. Sedan var det bara transportsträckan kvar till Ängelholm.