Las Palmas 2015-2016

Avresa till Gran Canaria

Uppstigning 03:27. Taxi Cab hämtade oss 04:15. Tunnelpassage 05:13. Incheckning via automat och därefter bagage-drop. Säkerhetskontroll. Kaffe och fralla på Lagekagehuset. Gate B10 längst bort (som vanligt).

Platserna 22H och K på styrbordssidan i Airbus A330:an med 8 pers i bredd. God komfort och god frukostbuffé. Trevlig personal hos Thomas Cook. Landning 11:35 GMT.

En timme senare satt vi i 16-mannabussen för transfer till hotell Astoria i Las Palmas. Dit anlände vi 13:35 och checkade in på rum 134.

Ombyte av kläder och promenad längs Las Canteras. C:a 30°C i skuggan och svag vind. Paus på SAPORE DI MARE. Lunch/middag på EL GALLO FELIZ. Kvällsavslut i baren på 5:e vån med läsning och Internet-surfing.

Nyårsafton i Las Palmas

Källarmatsalen på Hotel Astoria. Vy åt NV från takterrassen.

Vyer från takterrassen åt N och NO. Det var kanske 100 m ner till havet via gatan Pelayo.

Vi intog solläge på stranden och jag badade i havet. Dyrköpt eftersom Atlanten tog båda mina hörapparater i en svallande våg.

Vi hade bokat bord på El Gallo Feliz hemifrån genom telefonsamtal. Räkcocktail till förrätt och Cordon Bleu som huvudrätt med rött vin. Varsin Espresso som avslutning. Vi slog oss ned på bänken vid Trocadero och studerade folkvimlet, som var förvånansvärt glest.
Vi hade nog väntat oss lite mer festligheter och fyrverkerier. Det kändes nästan avslaget i den ljumma (22°C) kvällen.

Vi var uppklädda och beredda på det mesta. Tillbaka på hotellet tog vi oss upp till baren på 5:e våningen och beställde något att dricka i avvaktan på tolvslaget. Vi skålade i tonicwater på takterrassen och förundrades över det stilla nyårsfirandet i staden.

Nyårsdagen i Las Palmas

En fruktskulptur mötte oss i frukostmatsalen. Vid promenaden längs Las Canteras österut stötte vi på en grupp på stranden som hade maskerat sig i historiska baddräkter. Det var ebb, men började svänga mot flod igen.

Mycket folk hade sökt sig till stranden på årets första dag.

Vi promenerade bort till Catalinaparken. Jag imponerades av vad häggspinnarmalen åstadkommit i ett av träden där och de välskötta rabatterna gladde oss med sina julstjärnor.

Där slog vi oss ner på LA ALEMANA. Jag åt en sallad och drack öl, medan Maggie nöjde sig med macka och kaffe.

På vägen hem kollade vi in den argentinska restaurangen NOVILLO PRECOZ. Sedan tog jag ett litet träningspass i gymmet på hotellet. Middag på FRATELLI D'ITALIA. Spaghetti Bolognese och Tortellini Pana. Hyfsat, men inte mer.

En promenad åt väster

Lördagsförmiddag. Det gällde att snabbt markera varsin solstol, men det var inte tillåtet. Vy över baren från spelhallen.

Vi fick attraktivt morgonsolsläge och flaggade. Sedan promenad längs Guanarteme västerut, förbi mosaikhuset...

...till Pza del Pilar och vidare ner mot strandpromenaden och bort mot AUDITORIO ALFREDO KRAUS.

Där nedanför höll surfskolorna på "som vanligt" och väntade på flod och större vågor. Andra var nöjda med att sola.

Statyn nedanför konserthuset var borttagen av någon anledning, men palmerna fanns kvar och entrén med sina skulpturer var mäktig.

Max von Sydow har tydligen varit där vid något tillfälle.

Alfredo själv står staty på planen öster om auditoriet.

Vi fick tips om ett bluescafé längs strandpromenaden, men vi hittade det inte, utan åt lite lunch på CERVECERIA LAS BUENAS PULGAS och kollade surfarna istället.

Kaffet tog vi på GRANIER innan vi återvände till takterrassen. Efter lite uppfräschning och TV-tittande var det dags för middag, som denna afton intogs på LA TAPERIA DE LA PEÑA.
Förrätten med fyllda championer var god, men huvudrätten, Lomo alto Uruguayo, levde inte upp till den sirlion-nivå som stod angiven.
Vi fortsatte österut på Las Canteras och via Calle Kant, där det blå trädet lyste i den lilla parken, upp till PLAZOLETA FARRAY, där vi satte oss och tittade lite på fotboll-projicerad på filmduk och smuttade på en JW Black label.
Sedan var det TV, läsning och korsordläsning som fick avsluta dagen.

Välkomstmöte och god mat

Informationsmöte på LA REGATA med Vings guide Raija och en präst från turistkyrkan. Vi bestämde oss för att följa med på tisdagsrundturen till 8-9 platser på ön med lunch inkluderat. Bokning och betalning skulle ske på servicekontoret, CALLE THOMAS MILLER 67.

Jag tog mig dit och betalade med 92 € med kort, medan Maggie höll solstolarna på takterrassen. Lunch på TABERNA CHICA, Dr Grau Brassas 60. Cesarsallad och öl.

Eftermiddag med bokläsning och tidningsläsning på plattan.

Vi hade bokat bord på RESTAURANTE NOVILLO PRECOZ kvällen innan. De öppnade kl. 20 och vi var där då.

Ett spännande ställe på bakgatan CALLE PORTUGAL, som hade rykte om sig att laga/servera god mat. Massor av namn var klottrade på väggarna. Många kändisars!

Jag åt först en mixed sallad och sedan tog vi något som hette Vacio (flankstek) till huvudrätt. Det var mycket gott med papas asadas (klyftpotatis) och det röda vinet "Paco Garcia". Efterrätten var dock pricken över "i". Den hette Novillo - en fluffig marräng med nötter och kakaopulver. Kaffe espresso till det. Perfekt!

Dagen avslutades med lite TV-tittande och det blev även skrivit en del på min roman.

Återbud av Ving på rundturen

Förmiddagspromenaden gick uppför PELAYO till AVENIDA DE JOSÉ MESA Y LÓPEZo och fram till PLAZA DE ESPAÑA.

Ett besök på El Corte Inglés kändes kanske inte behövligt, men gjordes ändå. Cykelpoliserna var ständigt närvarande och föredömligt tillgängliga.

Till toppen av sidan

På vägen tillbaka handlade vi skinka, ost och bröd på Super Dino. Därefter solande och läsning på takterrassen tills vi blev hungriga. Med vatten och öl från baren fick vi en välsmakande lunch vid trädgårdsmöblerna. Jag tog ett dopp i poolen och när solen gick i moln, så fick det bli ett träningspass i gymmet.

Middagen intogs på EL CERDO QUE RIE. Jag åt svärdfisk och Maggie sjötunga. God mat, men slapp service, trots vit skjorta och fluga hos servitören, som talade svenska!

Kaffe och gott bröd hos Granier som dessert. Ving hade lämnat återbud för utflykten i receptionen, vilket gjorde oss besvikna! Avslutning på dagen med kortspel i baren.

Heliga tre konungars dag (Trettondagsafton)

Tidigt på morgonen såg jag både del 1 och 2 av dokumentären om Leif GW Persson på plattan. Intressant tidsskildring. Förmiddagspromenad för att bl.a. lokalisera Vings servicekontor. Regnet hängde i luften då vi tog oss fram till Catalina parken.

Vi såg snart utklädda människor och kom ihåg att det skulle bli karnevalståg genom sta'n. Här ett par korteger med två av kungarna.

På pirarna i hamnen samlades tusentals människor, som alla väntade och väntade...på vad? "Darth Vader" sålde ballongsvärd så länge och alla barn skulle ha kungakronor.

Vi kollade lite vattensprut i hamnen och ett fartyg som lade till.

Folklivet var ymnigt, men väldigt lite hände, så vi gick vidare.

Vi passerade Plaza de Canarias och det tekniska museet Museo Elder.

Vi tog oss norrut till Las Canteras och passerade en trumpetare som lirade jazz. Den enda vi skulle få höra på resan, visade det sig.

Lunch på RINCON PLAYA. Läsning och korsordslösning i baren på eftermiddagen. Middag på El Gallo Feliz. Vi åt grillspett där, men för säkerhets skull tog jag en grönsakssoppa först. Rött vin-alla casa-till det. Kortspel i baren och sedan såg jag matchen Valencia-real madrid på TV. En riktigt bra match som slutade 2-2.

Utflykt till gamla sta'n

Vi besökte Vings servicekontor och fick tillbaka 92€, som vi hade betalat för den inställda rundturen. Vi fick tidtabeller för bussen till Teror och därefter gick vi till Catalinaparken och tog ettans buss till "Teatro" i gamla sta'n. Vi promenerade upp till katedralen.

Därinne var det fortfarande julpyntat på katolskt vis.

Utanför var det stilla och lugnt denna helgdag på PLAZA SANTA ANA.

Vi gick förbi GABINETE LITERARIO med sin kolonn och kom ner på MAYOR DE TRIANA.

De vackra husen och juldekorationerna bländade oss och vi imponerades av hur rent det var på gatorna efter årets största festdag. Annat än hemma!

Framme vid SAN TELMO parken besökte vi den stora underjordiska busstationen och imponerades av alla marknadsstånden, som hade satts upp bara för en eftermiddag/kväll.

Det blev 12:ans buss som tog oss tillbaka till hamnen och vi strosade hemåt med en avstickare till Granier och en lunchfika där. Därefter några timmar på takterrassen och ett pass i gymmet, innan dusch och siesta på rummet.

Middagen intogs på RESTAURANTE LOS GIRASOLES, där vi åt biff Stroganoff med ris. Ost till dessert. Rödvin förstås. Helt OK! Kortspel i baren med kaffe och whisky för mig, sedan var trettondagen till ända.

Utflykt till Teror

På busstationen i San Telmo letade vi oss fram till läge 18 och buss 216, som skulle ta oss till Teror. Resan kostade 4,60 € för oss båda. Chauffören pladdrade oavbrutet med en passagerare bakom oss hela tiden. Vägen slingrade sig uppåt i serpentiner och på vissa ställen hade bussen svårt att möta en lastbil t.ex.

Ändå - så vackert landskap och överraskande stor busstation i den lilla staden.

Teror är en charmig liten stad med några utsökta exempel på arkitektur i kolonialstil, där livet i staden levs i skuggan av Basílica de Nuestra Señora del Pino från 1700-talet, som helgats åt Gran Canarias skyddshelgon. Huvudpjäsen i den stora treskeppiga basilikan är ett stort barockaltare med en träsnidad figur av madonnan, väl påklädd och med votivgåvor och symboler samt flera religiösa statyer av José Luján Pérez och fem av öns mest betydande rokokomålningar.

Legenden berättar att madonnan uppenbarade sig för några herdar 1481 i toppen av en tall och sedan dess spelar Nuestra Señora del Pino (Tallens madonna) en viktig roll i befolknings vardagsliv och historia på Gran Canaria. När påven Pius XII utnämnde henne till öns skyddshelgon 1914, blev den lilla staden Teror med sin helgedom öns religiösa huvudstad.

Varje år den 8:e september firas La Fiesta de la Virgen del Pino (Tallens madonnas högtid), då mängder av pilgrimer från hela ön kommer till Teror för att hedra madonnan. Den här högtiden är inte bara det största evenemanget i den här regionen – det är också en viktig religiös bemärkelsedag i öns evenemangskalender och firandet brukar pågå i en vecka.

Runt Plaza de Nuestra Señora del Pino och gatan Calle Real de la Plaza, ligger fina historiska byggnader, vilka en del är från 1500-talet. Husen har elegant utskurna trä- och stenbalkonger och att besöka Teror är som att färdas bakåt i tiden.

Intill basilikan ligger torget Plaza Teresa de Bolívar, uppkallad efter kvinnan som var gift med Simón Bolívar – den sydamerikanska hjälten i kampen för självständighet – eftersom hennes förfader föddes i Teror. Till höger om kyrkan ligger La Casa Museo de los Patrones de la Virgen, som är en charmig byggnad runt en gård, inredd som ett adelspalats från 1600-talet, där man vill visa hur adeln levde under denna tid och man kan se målningar, vapen, gamla fotografier och antika möbler.

Vi kan särskilt rekommendera ett besök till Teror på en söndagsmorgon, eftersom det då finns en livlig lokal marknad här, där man kan smak på och köpa lokala specialiteter, som chorizo-korv och godsaker gjorda av nunnorna i den cisterciensiska ordern. http://www.spain-grancanaria.com/se/places/teror.html

Så många välbevarade vackra gamla byggnader! Kolla de vackra balkongerna.

Mest imponerande var katedralen BASILICA NUESTRA SEÑORA DEL PINO.

Mest interiört med sin fantastiska altartavla i silver från Mexico.

Vi avslutade besöket i Teror med varsin öl, innan vi knatade nedför backen till bussen igen.

På hemvägen tog vi en lunchfika på BAR CAFETERIA LITTLE BEACH, Plazoleta De Farray och kunde bevittna en räddningsaktion på Calle Portugal. Middagen på kvällen blev i hotellets matsal, där buffén var framdukad. Bättre än väntat och gott vin. Kortspel i baren som avslutning på en händelserik dag.

Träffpunkten

Jag vaknade tidigt och passade på att titta på SVT Play med plattan och hörsnäckorna, så att Maggie kunde sova. "Gräshopporna" vid frukostbuffén länsade borden som vanligt i ett rasande tempo.

Förmiddagspromenad västerut på Las Canteras och Guarnateme hem. Sedan upp på takterrassen där jag markerat några solstolar. Vi väntade på att molnen skulle skingras, men det blev inte mycket av det.

Efter en lunchfika på Granier blev vädret något bättre. Jag läste ut min bok - Björndansen av Roslund/Thunberg - och tog sedan ett träningspass i gymmet.

Därefter dusch och TV4-nyheterna innan påklädning och utgång. Denna afton till PIZZERIA LAS CANTERAS eller Träffpunkten, som de kallar sig. Jag åt en kombination av schnitzel med pommes frites och spaghetti bolognese. Maggie tog fläskkotlett med bakad potatis. Ingen höjdare direkt, något av det, men vi blev mätta för en relativt billig peng. Allt till tonerna av smäktande medelhavsschlagers, som en åldrad charmör framförde på keyboard.

Kvällsavslut i baren med kortspel.

Karlstadsfolk

Fint väder, så det blev solterrassen direkt efter frukosten. Jag köpte lunchmackor på Europan och kaffe i baren vid två. Mer solande, men jag skrev lite på min roman i baren innan vi tog en promenad längs Las Canteras och varsin öl borta vid Imperial Playa. Vi hade bokat bord på El gallo Feliz på vägen dit, och hann bara hem till hotellet en kort stund innan det var dags att gå ut igen.

Maggie åt flamberad pepparbiff och jag tournedos. Vi drack ett gott rött vin till det- MARQUÉS DE CACERES. Vi samtalade med en trio från Karlstad innan desserten. De var inte helt nöjda med serveringn. De menade att den försämrats och det gjorde vi också. Min förrätt glömdes t.ex. bort och jag fick rätta notan, men fick en ursäkt i alla fall.

Kaffe och whisky i baren på vån. 5. Lite slötittande på fotboll innan kvällen avslutades med Lazze Stefanz på plattan.

Till toppen av sidan

Söndagspromenad utan musik och dans

Solade först lite på terrassen. promenad till Catalinaparken för att höra på folkmusik och se folkdans. Pyttsan! Där satt bara gubbarna och spelade kort, schack och dam som vanligt. Maggie frågade i kiosken, men nix - inget skådespel.

En sväng inom det tekniska museet och förbi turistbyrån, innan...

...vi kunde beskåda det japanska kryssningsfartyget bortom busstationens segeltak och besöka loppmarknaden i parken vid SIMON BOLIVAR.

Lite att dricka på VIGO. Baguetter på Dino. Solterrassen igen. Fotboll Sverige-Finland på TV4-play och nyheterna. Middag på RESTAURANTE PIZZERIA AL MACCARONI. Jag tog veneziansk sallad och spaghetti carbonara medan Maggie åt pizza Trastevere. Dolcetto d'Alba att dricka. Underbara skapelser av sandkonstnärerna på stranden. Häng i baren en stund innan det var dags för bingen.

Måndag på stormarknaden

Fint solväder. Terrassläge några timmar. Promenad västerut och besök på CENTRO COMERCIAL vid konserthuset. Rea överallt. Varorna producerade i Kina, Vietnam, Bangladesh och Marocko. Förvånansvärt bra kvalitet. Kaffe och macka på Granier vid utemöblerna. Terrassen igen och sedan skrev jag lite på min roman i baren och därefter ett pass i gymmet. Middag på PIEMONTE, cucina tipica italiana. Jag åt pizza och Maggie tog vegetarisk lasagne. Öl att dricka. Kortspel med kaffe fick avsluta måndagskvällen.

Sista kvällen

Solning på terrassen efter frukost. Promenad österut till bl.a. PLAZA DEL RIO AYALA. Glasstrut på vägen hem. Mer solbadande och vid tretiden gick vi ner på Granier och fikade. Sedan öl och vin på Taberna Chica längre österut.

På väg hem till hotellrummet lyckades jag fånga "kungen av Guanarteme" på bild. Alltid välklädd och med solglasögon. På väg till BAR SAN FERNANDO, "gubbahörnan".

Efter uppfräschning och siesta började vi att packa så smått. Sedan var det utgång för middag på NOVILLO PRECOZ för andra gången. Vi hade klätt upp oss lite denna sista kväll i Las Palmas.

Vi åt Punta de Lomo och drack Paco Garcia samt avslutade med desserten Novillo och kaffe.

Hemresedag

Vi hämtades med minibuss utanför hotellet kl. 10:45 enligt det SMS som vi hade fått från Ving dagen före. Väl på flygplatsen gick allt som det skulle med incheckning och säkerhetskontroll.

Men se'n strulade det till sig. Vi blev över två timmar försenade på grund av tekniska problem på flygplanets hydraulsystem. Vi fick vänta på en reservdel och träna tålamod.

Vi landade på Kastrup vid 21:30 och medan jag väntade på bagaget, så köpte Maggie tågbiljett. ID-kontrollen på perrongen gick smidigt, men i Hyllie var det dags igen, plus att Tullen kollade tåget. Nåväl, snart var vi på malmö C och fick sitta där och vänta utan information. Vi var inte hemma i lägenheten förrän vid halvett-snåret, men nöjda med ett härligt besök i värmen.