Resa på egen hand i
Italien 2015  15 - 24 sept. Bologna-Ancona-Pescara-Perugia-Siena-Firenze.

Högerklicka på bilderna och välj "Öppna bild i ny flik" för att se dem större, men glöm inte att stänga ner dem igen.
[Gäller för Google webläsaren.] Vissa bilder går att klicka på för mer information.

Reskarta

Dag 1. Avresa till Italien

Maggie på perrongen
Tisdag 15 september    Onsdag 16    Torsdag 17    Fredag 18    Lördag 19    Söndag 20    Måndag 21    Tisdag 22    Onsdag 23    Torsdag 24

På grund av renoveringen av Järnvägsbron fick vi gå via Sockerbruksbron genom Järnvägsparken till stationen. Det hade precis kommit en regnskur, men annars var det ganska behagligt väder med 20°C i luften. Vi löste DUO-biljett till Kastrup via Öresundsbron och väntade in Öresundståget från Göteborg. Det var fyra minuter försenat.

Vi hade god tid på oss, vilket var skönt. Boardingcards och bagageremsor ordnades smidigt i automaten innan väskorna lades på transportbandet och scannades in.

Kastrup Ängelholm-Kastrup med Öresundståget 12:40.
Il primo siamo andati col treno a Copenhagen.
SAS SK2685 Köpenhamn-Bologna med SAS SK2685, 17:25.
Poi abbiamo volato a Aeroporto G.Merconi, circa 4 km dal centro di Bologna.

Nuovo Hotel del Porto. Via Del Porto 6, 40122 Bologna. 3-stjärnigt.

Säkerhetskontrollen flöt på utan aber och vi kunde handla lite "medicin" i taxfree-shopen. Snart satt vi på Lagekagehuset med varsin kaffe och macka.Vi spelade Vändåtta och tog det lugnt.

Emellanåt kollade vi på monitorerna för att se vilken gate vi skulle gå till. Först angavs C4 sedan B7, för att slutligen hamna på C15 längst bort (som vanligt).

CRJ 900-planet lyfte 17:33 och Maggie hade dessförinnan ordnat så att vi kunde sitta vid sidan om varandra i 21D och F. Fem i halv åtta satte kaptenen hjulen på banan i Bologna. Vi fick ut våra väskor snabbt och tog en taxi till hotellet.

Vi checkade in och fick rum 204. Receptionisten var mycket trevlig. Han talade tydligt och informerade på italienska, eftersom jag hade tilltalat honom på detta språk. Vi åkte upp och dumpade väskorna, innan vi återvände till receptionen och fick tips om en bra restaurang i närheten.

Vi promenerade en kort sträcka till restaurang L'Arcimboldo på VIA GALLERIA 34. Vi åt lasagne och tortellini brodo och drack Calice rosso därtill. Mycket gott! Därefter orienterade vi oss i närområdet, innan vi törnade in för natten, nöjda med resdagen.

Dag 2. På strövtåg i Bologna

Bologna Promenad i Bologna med kartans (klicka på bilden) hjälp.
Una passeggiata in Bologna con aiuto della piantina.
Tisdag 15    Onsdag 16 september    Torsdag 17    Fredag 18    Lördag 19    Söndag 20    Måndag 21    Tisdag 22    Onsdag 23    Torsdag 24

Frukostbuffén på hotellet var fullt tillräcklig och god. Det var fräscht och fint med orange dukning. Efter en runda på rummet gav vi oss ut i staden på upptäcktsfärd.

Först gick vi via PIAZZA DEI MARTIRI till järnvägsstationen för att kolla hur det fungerade med biljettförsäljning och orientera oss lite om olika spår mm.

Stadsport Stadsporten vid P. XX Settembre
Minzoni
Förrätt
Huvudrätt Spuma di Mortadella - Petto d'Anatra
Scooter/Vespe Vi noterade vilken mängd scootrar och motorcyklar det fanns överallt i Bologna.

Sedan bort till PIAZZA XX SETTEMBRE och dess gamla stadsport med parken MONTAGNOLA. Vi promenerade längs VIA DELL'INDIPENDENZA fram till PIAZZA MAGGIORE.

Piazza Maggiore

Där strosade vi runt ett slag och tittade på alla de vackra byggnaderna. PALAZZO D'ACCURSIO, PALAZZO RE ENZO, PALAZZO DEI BANCHI, BASILICA DI S.PETRONIO och PALAZZO DEI NOTAI. Vi tog oss fram till DUE TORRI på VIA ROZZOLI.

Rosarose B58 Det var dags att vila fötterna och för vätskeintag, så vi slog oss ned på Rosarose Bistrot B58, VIA CLAVATURE för varsin öl vid halv tolv snåret.
Lucchistaty

Därifrån tog vi oss VIA NOVEMBRE och VIA PORTA NUOVA till VIA MARCONI. Den följde vi sedan upp till PIAZZA DEI MARTIRI, där vi lunchade med kaffe, macka och vatten.

Jag var nyfiken på ett grönmarkerat område på kartan vid VIA DON MINZONI och vi gick dit för att se om det var en park. Lite besvikna gick vi tillbaka till hotellet på VIA DEL PORTO.

Efter en siesta på rummet gick vi ut vid femsnåret och bort till Doppio Zero SRL på Minzoni och tog oss varsin öl, medan vi studerade folket och trafiken. Sedan letade vi efter ett nytt ställe för middagen, men hamnade på L'Arcimboldo igen. Vi fick vänta en stund tills de öppnade kl. 19. Maggie åt Spuma di Mortadella som förrätt och jag åt Uovo Fritto. Huvudrätter blev Petto d'Anatra och Battuta al Coltello (tartarbiff). Vatten och Montepulciano vino rosso att dricka. Kaffe som avslutning. Mycket gott och vackert serverat. Benissimo! Graffitin på stadens fasader var dock inte lika bra. De drar ner helhetsintrycket tyvärr!

Vi var tillbaka på hotellrummet vid 21 och jag tittade på CL-matchen mellan Chelsea och Tel Aviv, som slutade 4-0.

Dag 3. Dagstur till Florens

Florens Bologna - Florens med tåg Röda pilen 35567 kl. 10:35.
Da Bologna a Firenze col treno Frecciarossa 35567 alle dieci e trentacinque.
Tisdag 15    Onsdag 16    Torsdag 17 september    Fredag 18    Lördag 19    Söndag 20    Måndag 21    Tisdag 22    Onsdag 23    Torsdag 24

Vi steg upp vid åtta och gjorde oss iordning för frukostbuffén. Jag försökte skaka av mig en otäck dröm som jag hade haft innan det var dags för frukost.

Kvart i tio gick vi till järnvägsstationen och löste tågbiljetter i automaten till Florens. Det var mycket smidigt att välja både destination och att betala med kreditkort. "Riktiga" biljetter i styvt papper skrevs ut och kom i en lucka. Det kostade €19/person för enkelresa. Lite dyrare än hemma, men det var det värt skulle det visa sig. Vi tog oss ner med hiss och rulltrappa till perrong 18 och fick vänta åtta minuter extra på snälltåget.

Kvart över elva var vi framme och kunde ta oss via undergångar till PZA DELLA UNITÀ ITALIANA. Florens bjöd på 32°C i skuggan och efter att ha vandrat VIA DEI FOSSI ner till PZA GOLDONI, svettades man ymnigt och det var dags för öl på Bar Due Ponti. Inte billigt precis, men gott! €17,60 för oss båda.

Biljettköp Compro i biglietti nel distributore automatico.
Perrong18 Il binario no. 18 di Bologna.
Maria Novella Firenze: La basilica Maria Novella.
Ponte Trinita Ponte Trinita.
Ponte carraia Ponte Carraia.
Bar Due Ponti Una buona birra al Bar Due Ponti.
Ponte Vecchio Ponte Vecchio dall'Acciaiuoli
Ponte Vecchio Ponte Vecchio e il fiume Arno.
Skedfasad Facciata dei cucchiai.

Så gick vi vidare längs FIUME ARNO och beskådade de vackra broarna. Speciellt PONTE VECCHIO naturligtvis.

När vi nått fram till GALLERIA DEGLI UFFIZI så vek vi av upp mot PZA SIGNORIA.

Pza Signoria
Palazzo Vecchios torn
Piazza Signoria La piazza della Signoria Firenze.

Vi kunde hänföras av alla de vackra skulpturerna där och det ståtliga PALAZZO VECCHIO.

Il torre del Palazzo Vecchio.

S.Maria del Fiore Basilica di Santa Maria del Fiore.
Klocktornet Torre dell'orologio.
S.Maria del Fiore S.Maria del Fiore Basilica di Santa Maria del Fiore.
Bronsport Porta di bronzo di Battistero di San Giovanni.
S.Lorenzo Chiesa di San Lorenzo.

Nästa stopp blev vid domkyrkan S. MARIA DEL FIORE, där vi trampade runt lite och fotograferade bland allt folket.

Därefter VIA DEI PUCCI till CHIESA S.LORENZO och in på MERCATO CENTRALE, som verkligen är värt ett besök. På torget framför blev det lunchstopp på Mamma Napoli. Insalata Cesare och Prosciutto e melone, vatten, öl och kaffe för €27.50.

Mercato Mamma Napoli Il mercato della città - Il pranzo al Mamma Napoli ristorante.
Dali/Dante Una mostra d'arte "Dali incontra Dante".
Servi Via Servi.
Annunziata Piazza dell'Annunziata.
Mercato Le strade del Mercato.
Mercato

Färden fortsatte upp till PZA S.MARCO och vidare till PZA DELLA S.S.ANNUNZIATA, där jag kollade om Hotel Fontana låg kvar sedan 2007 då jag bodde där.

Sedan strosade vi i sakta mak tillbaka mot stationen, där vi köpte dyra biljetter (€29/pers) och åt varsin glass medan vi väntade. Tåget var 25 minuter försenat, men det gjorde inget. Vi åkte kungligt i en fräsch vagn med bekväma säten och var tillbaka på hotellet i Bologna vid 18:30 snåret. Pluspoäng till Trenitalia trots förseningarna!

Florens station Ferroviaria Santa Maria Novella.

På kvällen gick vi till restaurangen L'Arcimboldo på nytt. Jag tog förrätten med det fritterade ägget igen. Som varmrätt åt vi Tagliatelle Ragù och som dessert l'Arcigelato till mig och Torta degli Addobbi till Maggie. Rött vin och vatten till det. Sammanlagt €63.20. Allt var mycket gott. Jag berättade för servitrisen att originalet av Arcimboldotavlan, som de hade på väggen, hänger på Skokloster i Skåne, Sverige. Hon blev förvånad och jag bestämde mig för att maila dem mer information när vi kommit hem.

Vi var tillbaka på hotellrummet vid halvtio och en timma senare var det dags att släcka lampan efter att ha packat lite och kollat upp nästa etapp på resan.

L'Arcimboldo - Cin, cin da L'Arcimboldo ristorante.

Dag 4. Vidare till Marcheregionen

Ancona Bologna - Ancona med regionaltåg kl. 10:35.
Tisdag 15    Onsdag 16    Torsdag 17    Fredag 18 september    Lördag 19    Söndag 20    Måndag 21    Tisdag 22    Onsdag 23    Torsdag 24
Frukost på Nuovo Del Porto

Uppstigning kvart i åtta. Dusch och packning. Nyheterna på TV, där flyktingfrågan dominerade. Redan vid 5-snåret väcktes vi dock av att Maggies iPhone ringde. Sömndrucken svarade hon "Hallå, hallå!" men fick nget svar.

Bologna järnvägsstation La ferroviaria a Bologna.
Bologna järnvägsstation Binario 4 ha cambiato a numero 7 veloce.
Hotel Fortuna Hotel Fortuna. Piazza Fratelli Rosseli 15, Ancona. 3-stelle.

Vi checkade ut vid halv tio och begav oss mot järnvägsstationen med väskorna. Det tog c:a en kvart att gå dit.Vi köpte smidigt biljetter i automaten till regiontåget för €15.30/person. En kille ville hjälpa oss med både det ena och andra för en slant, men vi avböjde och tog oss till perrong 3-4 med hjälp av hissar.

En tiominuters försening aviserades och när klockan var 10:35, så kom besked om att tåget skulle avgå från plattform 7 istället. Det var mycket bra att kunna lite italienska då kan jag säga. Snabbt iväg till hissen, ner i undergången och upp några spår bort. 10:45 rullade tåget ut från stationen och vi sade adjö till Bologna för denna gång.

Kvaliteten på regiontåget var riktigt bra. Lätt avtorkningsbara galonsäten. Det var rent och snyggt i vagnarna. Jordbrukslandskapet svischade förbi utanför fönstret och 14:05 var vi framme i Ancona vid Adriatiska havet.

Hotel Fortunas bakgård Il cortile dell'albergo Fortuna.
Ancona

Det var bara att knalla rakt över vägen från stationen till vårt hotell och checka in på Hotel Fortuna. Jag förvånades över hur nära det låg. Vi fick otroligt nog rum 204 igen. Det hade enkel standard, men var helt OK.

Vi bara lämpade väskorna och åkte ner igen. Vi bad om en stadskarta och promenerade mot hamnen i det vackra vädret. Det var ganska långt att gå och tråkig väg med mycket trafik in till centrum. Där kunde vi slå oss ner på Caffè Giuliani på CORSO GARIBALDI och äta en sen lunch vid fyratiden.

Vi försökte ta en annan väg tillbaka, men det var så kuperat att man tvingades gå längs genomfartsleden SS16.

Corso Garibaldi Una tazza di caffè nella ombra sul Corso Garibaldi.

Vi vilade ut och fräschade upp oss på hotellrummet och planerade lite inför morgondagen.

Kl. 20 gick vi ut för att leta upp en bra restaurang. Vi tänkte oss först ett välrennomerat ställe, men valde istället den billigare grannen Ristorante Gino. Där kunde vi studera det italienska vardagslivet på nära håll. Det blev en riktig höjdare med ett gäng rallare och ett annat gäng med stammisar. En polissergeant som drack vin och kaffegök i uniform samt en kärlekskrank singeldam. Det var inte långt att gå från vårt hotell. Maggie åt Omelette Parmigiana och jag tog Bistecca di Manzo med Patata fritte. Vino della casa. €33 med vatten och kuvertavgift. Vi var tillbaka innan 22 och frågade receptionisten om bilparkeringen utanför hotellet. Man kunde lösa en dygnsbiljett för €2 och ställa sig innanför de blå linjerna, berättade hon.

Ristorante Gino La cena più tardi al ristorante da Gino.

Dag 5. Bilutflykt från Ancona

Corinaldo Flygbussen Raffaello till Marche Airport Ancona 10:26. Hyrbil Opel diesel av Thrifty 11:00. Utflykt till den medeltida staden Corinaldo. Aerobus Raffaello a Marche Airport-Ancona alle dieci e ventisei.Noleggiare una macchina Opel da Thrifty. Escursione a Corinaldo, la città medievale.
Tisdag 15    Onsdag 16    Torsdag 17    Fredag 18    Lördag 19 september    Söndag 20    Måndag 21    Tisdag 22    Onsdag 23    Torsdag 24
Hyrbilen

Uppstigning 8:10 efter första natten i Ancona. Sängen var något hård, men OK. Maggie påstod att natten varit "störig". Frukostbuffén var basic, men god.

Strax efter tio var vi vid stationen och utforskade platsen där flygbussen skulle stanna. Den var 8 minuter sen och kostade €5/person. Vi var framme på flygplatsen 10:55. Jag frågade ett par gubbar på italienska var biluthyrarna höll till. Vi fann dem i ankomsthallen och kunde ordna papperna med den förbokade hyrbilen. Jag köpte till en helförsäkring, med tanke på italienarnas framfart på vägarna. Vi fick en alldeles ny Opel Meriva diesel. 5-vx med ACC, vilket är tvunget då utetemperaturen ligger på 29°C.

Efter lite felkörning kunde vi köra norrut på SS16 och tog sedan av mot JESI och OSTRA upp till CORINALDO. Vi var framme tio i ett och kunde parkera i en backe precis utanför de väldiga stadsmurarna. I kyrkan intill hade just ett bröllop avslutats och sällskapet höll på att avlägsna sig från caféet Il Chiosco mittemot på VIA CIMARELLI, varför vi fick fina platser på uteserveringen. Vi åt varsin smörgås och drack vatten som lunch.

Därefter vandrade vi runt i den vackra medeltida staden innanför 1 km intakt stadsmur och insöp atmosfären. Vi förundrades av italienarnas förmåga att på ett smakfullt sätt restaurera de gamla husen. En del av dem från tidigt 1500-tal. En verklig pärla att besöka, som fick utmärkelsen "Årets by 2007". Läs mer här.

Vi var tillbaka i Ancona vid halv fyra efter en problemfri körning längs kusten på SS16 från SENIGALLIA. Vi hade tur att få en parkeringsplats nästan utanför dörren till vårt hotell och Maggie gick in och ordnade parkeringstillstånd. Därefter slog vi oss ned på Caffetteria fumo di moka alldeles intill och drack varsin "Caffè americano".

Efter siestan på hotellrummet gick vi ut vid sjusnåret och upp till höger upp mot rondellen till CORSO CARLO ALBERTO. Där överraskades vi av en pågående marknad/festival med högljudd musik, dans och tingeltangel. Vi letade efter en restaurang att äta middag på, men trots en ganska lång promenad kunde vi inte finna något annat än enkla barer med snabbmat och öl. Detta föranledde oss att tåga tillbaka till restaurang Gino, där vi kände oss hemma och kunde få god mat och gott vin. Jag tog Salumi Assortiti (blandade kallskurna korvar mm.)som förrätt och vi åt Grigliata Mista som varmrätt med Insalata Pomodoro som "contorni". Vino rosso Conero och Aqua Minerale att dricka. In alles €60.

Även denna kväll anlände än det ena efter det andra originalet, men vi var först på stället. Jag hade mycket roligt vid studierna av italienarnas vardags- och lördagsvanor. Speciellt av den gamle servitörens roll i sammanhanget. Restaurangen verkade fungera lika mycket som social träffpunkt. Jag förstod att han var högsta hönset och gav honom dricksen direkt.

Sammanfattningsvis blev Ancona en besvikelse med en stadsplanering som i första hand gått näringslivets och pengarna till mötes. Svårt att ta sig fram till fots på grund av järnväg, genomfartsled och kuperad terräng. Inget att rekommendera turister, men hotellet var OK även om utsikten var miserabel. Tjugo i elva sa vi gonatt och släckte lamporna.

Dag 6. Vidarefärd till Pescara

Pescara Ancona-Pescara, 178 km med hyrbil längs kusten söderut på SS16.
Da Ancona a Pescara, 178 chilometri con l'automobile lungo la costa a sud.

Pescara "by the sea" och Hotel Salus, Lungomare G. Matteotti 13. 3-stjärnigt.

Tisdag 15    Onsdag 16    Torsdag 17    Fredag 18    Lördag 19    Söndag 20 september    Måndag 21    Tisdag 22    Onsdag 23    Torsdag 24

En sömnlös morgon på grund av ljud från en "tröska" alldeles i närheten. Uppstigning vid 8 och dusch, rakning samt packning. Dags att lämna Ancona för denna gång, men först en god frukost och utcheckning från hotellet kvart i tio.

Våra studier av medmänniskornas sätt att klä sig och äta, gav stor amusering i samtalen och berikade vår reseupplevelse. Vi lastade Opeln och rullade ut från parkeringen vid Hotel Fortuna och tog av åt söder. Det var lättare att köra och hitta än jag föreställt mig, men skyltningen och vägstandarden kunde ha varit bättre.

Hastighetsbegränsningarna på 50 och 70 km/tim avlöste varandra, men få bilister följde dem. Den ena stadsbebyggelsen avlöste den andra. Efter ungefär halva sträckan tog vi av ner under järnvägen i GROTTAMARE och parkerade bilen på strandvägen DI ANGELOZZI LORENA. Vi sträckte på benen längs strandpromenaden och tog lite bilder innan vi lunchade på Chalet Adriatico.

Jag fick min sallad i en "hundskål" och Maggie tyckte det var passande. Innehavaren var mycket trevlig och uppskattade att jag försökte konversera honom på italienska.

Kl. 15:10 checkade vi in på Hotel Salus efter att ha parkerat bilen på VIA GIACOMO LEONARDI, en kort bit därifrån. Att hitta dit var mer eller mindre en bedrift utan karta, men att lita till känsla kan ibland vara bättre än GPS!

Receptionisten tog emot oss väl och bjöd på öl och kaffe i baren medan han registrerade oss. Sedan bar han upp bagaget för trappan till rum 108. Det var skönt att vila lite efter bilfärden.

Sedan gick vi ut för att rekognisera. Först gick vi bort mot hamnen och betraktade den magnifika gång- och cykelbron över hamninloppet. Det blåste dock så att sanden flög, varför vi vände sedan vi iakttagit hur många kite-surfare som var i farten. Vi gick längs strandpromenaden norrut och kollade de restauranger som vi fått tips om av receptionisten.

Vid CORSO UMBERTO gick vi upp i staden mot järnvägsstationen. Det formligen kryllade av människor på denna gata. Affärerna var öppna och kyrkklockorna ringde i kapp med en fiolspelare som hade högtalarsystem. Vi gick VIA FIRENZE tillbaka mot hotellet och var på rummet strax efter 18.

Tjugo i åtta var vi klara för att söka middagsrestaurang. Det var jacka på eftersom blåsten kändes kylig. Vi gick norrut igen längs promenaden en kort sträcka till Ristorante Positamo da Vittorio där vi fick ett vänligt bemötande och bra bord ute under tak. Maggie åt Sogliola Grill (sjötunga) och jag tog Fritto Misto di Mare (blandat skaldjur, fisk och bläckfisk). Patata fritte och Insalata verde därtill. Kyparen rekommenderade ett mycket gott vitt vin - Montori Fonte Cupa Trebbiano. Notan slutade på €56.

Jag kunde titta på fotbollsmatchen mellan Napoli och Lazio samtidigt på TV:n. Halv tio var vi tillbaka på hotellrummet och löste korsord samt tittade på TV innan första dagen i Pescara var slut.

Dag 7. Utforskning av och utflykt från Pescara

Rekognisering i Pescara och lunch på sta'n. Esplorazione di Pescara e il pranzo in città.
Utflykt med bilen till staden Chieti, 20 km. Escursione in auto a Chieti, venti chilometri.
Comune
Fiume
Fontana
Cylinder
Mare
Pescara Sandsflykten var besvärande och det var egentligen bara kite-surfarna som tyckte att vädret var perfekt.
Tisdag 15    Onsdag 16    Torsdag 17    Fredag 18    Lördag 19    Söndag 20    Måndag 21 september    Tisdag 22    Onsdag 23    Torsdag 24

Pescara är något av ett mikrokosmos av de bästa sakerna som Italien kan erbjuda: en matkultur att hylla, en sommaratmosfär som drar strumporna av dig, den bästa shoppingen i regionen och en vibrerande strandkultur.
Staden hette under romartiden Aternum. Den delades under Napoleontiden i Pescara och Castellamare, för att återförenas på 1900-talet. Efter Andra Världskriget byggdes staden upp på nytt från att ha varit nästan utplånad. Nu är det Abruzzos största stad och viktigaste ekonomiska centrum.

Jag kollade busstiderna mellan Perugia och Siena på plattan då jag hade vaknat och bokade samt betalade två platser. Frukosten i den fräscha matsalen var riktigt OK, även om grönsaker saknas. Vi frågade i receptionen om det fanns möjlighet att skriva ut bussbiljetterna och vad som gällde för tillträde till stranden.

Sedan gav vi oss ut och gick mot hamnen. Vi kollade hur fiskarna tog hand om sina nät och gick över floden PESCARA för att leta efter en restaurang (Taverna 58) som vi fått tips om. När vi gått över en av broarna stod vi plötsligt framför bussbolaget Baltors kontor på VIALE GUGLIELMO MARCONI 7. Jag trodde knappt att det var sant, men stegade in och fick hjälp av den kvinnliga betjäningen att skriva ut våra biljetter, sedan hon kollat vilket bokningsnummer vi hade med hjälp av min smartphone. Helt otroligt!

Vi hittade inte restaurangen, utan gick tillbaka över floden via bron vid järnvägen. Jag passade på att ta ut €70 från en bankomat innan vi återvände till strandpromenaden.

Vi övervägde om vi skulle tillbringa eftermiddagen på stranden eller att göra en bilutflykt. Det blåste dock en hel del, så vi bestämde att ta bilen till staden CHIETI efter att vi ätit lunch. Den intog vi på stället intill som hette Oriente. Det blev varsin liten pizza med kaffe, öl och vatten.

Pescara Ett par trötta semesterfötter vilar ut på hotell Salus under vår siesta.

Det blev en runda på dryga 2 timmar med bilkörning i italiensk klass! Vi krånglade oss ut via E80 och lyckades efter lite felkörning ta oss upp till CHIETI och parkera på torget. Själva staden gjorde inget större intryck på oss, men utsikten därifrån var bedårande.
Läs mer här.

Efter en liten promenad var vi nöjda och rattade åter mot Pescara, trodde vi. Vi hamnade visserligen vid kusten, men för långt söderut i FRANCAVILLA AL MARE. Nåja, SS16 ledde oss rätt och vi kunde med stor tur finna en parkeringsplats på Via Leopardi igen. Jag tyckte att det enbart varit kul, men Maggie var av annan åsikt. Därefter gick vi upp i sta'n för att få oss en kopp kaffe. Det visade sig lättare sagt än gjort. På CORSO VITTORIO EMANUELLE fann vi dock Bar Galleria di Candeloro Maurizio och kunde pausa lite.

När vi gick tillbaka såg vi ett spektakulärt flerbostadshus i korsningen VIA TORQUATO TASSO och VIA FRANCESCO DE SANCTIS, som jag kände mig tvungen att fotografera för att kunna sända till vår stadsarkitekt.

Åter vid stranden passade vi på att bada fötterna i Adriatiska havet och studera kite-surfarna som verkade outtröttliga. Så blev det en siestastund och dusch på hotellrummet.

På kvällen gick vi bort till Marechiaro da Bruno på LUNGOMARE MATTEOTTI 70 och åt Pizza al Prosciutto samt drack öl för €31. Sedan var det bara att packa väskorna inför morgondagens återfärd norrut.

Dag 8. Mot Perugia!

Perugia Pescara - Ancona - Foligno - Perugia. Bil och tåg 330 km.
L'auto e col treno da Pescara a Perugia, circa trecentotrenta chilometri.
Pescara
Tåget till Foligno
Foligno
Perugia
Etruscan Chocohotel. Campo Di Marte 134, 06124 Perugia. 3-stjärnigt.
Tisdag 22 september    Onsdag 23    Torsdag 24

Jag vaknade redan vid fyra av trafiken och senare slamrade soptömmarna. 7:30 masade jag mig upp i duschen och gjorde mig i ordning. Det blev lite korsordslösande innan Maggie var klar för frukostintag.

Frukostmatsalen var verkligen fräsch och fin. Utanför fönstret höll en arbetsledare på att skälla på sina medarbetare. De plockade ner uteserveringen mittemot och packade ihop stolar mm. Säsongen var tydligen helt slut. Maggie trodde för ett ögonblick att de skulle ryka ihop och slåss därute.

Vi checkade ut och packade väskorna i Opeln. Sedan tog vi en promenad i det vackra vädret på strandpromenaden, innan vi satte oss i bilen och styrde norrut längs rivieran tills vi såg skylten för motorvägspåfarten till E14.

Vi tog en biljett i automaten på betalstationen och sedan körde vi "så det rykte". Strax blev det dock stopp och vi fick krypa fram. Det var ganska många vägarbeten igång så det tog sin lilla tid. Vi tankade bilen full med diesel, €30,38, innan Ancona norra och var på flygplatsen kl. 12:30.

Det gick smidigt att lämna tillbaka bilen och därefter timade flygbussen till stationen 12:50.

Det var dags för lunch när vi kom fram. Vi gick till Gino's Det kändes nästan som att vara hemma. Maggie åt Risotto Parm. Milane och jag tog Spaghetti carbonara, öl och kaffe. €30.

Tåget skulle gå 15:30 från perrong 7, men var lite försenat. Biljettköpet i automaten gick mycket smidigt. Vi fick vars två biljetter, eftersom det var byte i Foligno. Det blev stopp efter en kort stund på grund av en olycka vid en övergång, men tåget stod inte stilla mer än tio minuter. Jag satt vid sidan om en ung kille som tydligen studerade musik, eller skulle framföra något stycke. Kanske i huvudstaden?

Jag stämplade våra lokaltågsbiljetter i apparaten 17:38 och kom i slang med en dam med ursprung i Söderhavet som bodde utanför Perugia. Hon tipsade oss om vilken buss vi skulle ta till hotellet mm. Vi fick vänta lite på anslutningen, men vid 18 släpptes vi på "Jazz-tåget". Det verkade alldeles nytt. Hade galonsäten och pipande ljud när dörrarna öppnades. 18:45 var vi framme på stationen i Perugia.

Vi tog en taxi för enkelhetens skulle till hotell Etruscan Chocohotel. Det visade sig vara lika fint som förväntat. Vi fick rum 425 och kunde fräscha upp oss en aning efter den långa resdagen. Allting på hotellet gick i chokladens tecken och vi fick en liten spelkortsask med chokladspelkort med oss vid incheckningen.

Kvart i åtta gick vi en liten promenad, men insåg att centrum låg för långt bort och högt upp, så vi återvände till hotellet och åt middag där. Vi blev mycket belåtna med både mat och betjäning, men akustiken var inte den bästa. En födelsedagsfest pågick i salen intill och de var ganska högljudda. De yngre barnen sprang omkring och störde en del. Jag lyckades hyfsat med italienskan och blev bemött därefter. Kul! Mindre kul var att vi inte fick se någonting av den gamla fina stadskärnan. det har vi kvar att utforska.

Dag 9. Till Siena

Tisdag 15    Onsdag 16    Torsdag 17    Fredag 18    Lördag 19    Söndag 20    Måndag 21    Tisdag 22
Onsdag 23 september    Torsdag 24

Vaknade tidigt, men lyckades somna om. Gick upp vid halvåtta för dusch och rakning innan frukosten. Buffén gick i chokladens tecken och var mycket god. Vädret var bättre än väntat, så vi tänkte oss upp till takterrassen. Den var dock stängd, vilket var en besvikelse.

Vi packade färdigt våra väskor och försökte surfa lite på Internet, men WiFi-uppkopplingen var kass på rum 425, men fungerade i receptionen. Vi checkade ut strax innan tio och beställde en taxi till stationen. €9 kostade den.

Där vidtog en väntan på över en timma utan någon bänk att sitta på vid den bästa kolleplatsen vid rondellfontänen. Bussen skulle ha gått 10:40, men var 20 minuter försenad. Väl ombord gick allt som smort och vi kunde njuta av utsikten över LAGO TRASIMENTO och regionerna UMBRIEN och TOSCANA.

Bussresa från stationen i Perugia till Pza Stazione FS-Fta SENA i Siena. 1h 20min med Baltour.
Viaggio dell'autobus con Baltour da Perugia a Siena. Un'ora e venti minuti circa.
Lago Trasimeno på vägen mellan Perugia och Siena

Vi var framme i SIENA kl. 12:20 och tog en taxi till HOTEL MINERVA. Efter incheckning och koll av rum 211, gick vi ut med jackorna på, eftersom regnet hängde i luften.

Vi knallade uppför GUISEPPE GARIBALDI till busstorget på PZA GRAMSCI. Där frågade jag efter bussbiljetter till Florens i en tobaksaffär. Jag frågade också två tjejer om varifrån bussen skulle gå.

Sedan promenerade vi via BIANCHI DI SOPRA till PZA IL CAMPO, som gav ett mäktigt intryck.

Il Campo sägs vara världens vackraste torg. Det är format som en skål och är 700 år gammalt. Torget ligger på resterna av en romersk arena som byggdes ovanpå den etruskiska civilisationen. Det var klart när Siena stod på sin topp i mitten av 1300-talet. Staden dominerade ullhandeln och behärskade handelsvägarna mellan Rom och Frankrike. Innanför murarna hade man Italiens rikaste banker och enorma vinster samlades i Siena. Digerdöden slog till 1348 och lamslog Europa i 200 år.
Siena har idag c:a 60 000 invånare som lever på sina turistattraktioner och vårdar dem väl.

Vi tog oss upp mot IL DUOMO i regnet och stannade på ett ställe där vi lunchade. Det hette Quattro Cantoni. Där åt jag Insalata 4 Cantoni och Maggie tog en macka Goloso Formaggio Mista. Kaffe och öl för €23,10.

Så gick vi fram till domkyrkan och lät oss imponeras av den vackra byggnaden. Därefter blev det fika på Mobi Bar Snc med en liten avec. Den låg på VIA MONTANINI 95.

Vi missade att ta till höger på Garibaldi, så vi hamnade lite fel på återvägen till hotellet. En oplanerad vända VIA CAMOLLA till ARMANDO DIAZ, men det gjorde inte så mycket.

Vi var tillbaka vid 17-snåret och beställde taxi i receptionen till flygplatsen i Florens dagen därpå. Det skulle bli för bökigt och osäkert med buss, så vi satsade €120 för att vara på säkra sidan.

Siena Hotel Minerva. Via Garibaldi 72. 3-stjärnigt.
Siena

Lite innan åtta gick vi ut för att finna en bra restaurang för middag. Vi satsade på L'Oro di Siena som låg mittemot. Där var fullbokat, så vi gick en liten runda för att hitta något annat. det gjorde vi dock inte utan gick tillbaka och frågade på nytt. Ett nytt nej, men vi skulle komma tillbaka om en kvart. Vi pausade i hotellfoajén en stund och vid tredje försöket fick vi ett bord för två längst in. Maggie beställde kalvkotlett och jag tog en pastarätt. Husets röda därtill. Det var mycket gott! €34.

Tillbaka på hotellrummet vid 22 och en liten summering av vistelsen i Italien, som snart var slut.

Siena Siena var en mycket vacker stad som vi gärna återvänder till.
Siena Det var väl värt att vänta på ett bord på restaurangen L'Oro di Siena. Bra servering och god mat!

Dag 10. Hemresa från Florens

Onsdag 23    Torsdag 24 september

Larmet på 06:30. Upp och hoppa! Frukost 07:15. Buffén var fräsch och god. Packade det sista och tog farväl av rum 211. Utcheckning från Hotel Minerva för denna gång.

Taxin var punktlig. 08:00 rullade vi mot Florens flygplats. Färden gick på motorvägen genom ett härligt, men stundtals dimmigt Toscana. När vi kom fram blev jag tvungen att finna en bankomat för att ta ut kontanter till chauffören. Jag frågade mig fram och det gick utmärkt.

Taxi från Siena till flygplatsen i Florens. 82 km på 1h och 7 min.
Taxi per l'aeroporto di Firenze. Ottantadue chilometri.

Resan tog 75 minuter och vi checkade in vårt bagage i Iberias disk med manuell betjäning. Därefter säkerhetskontroll som vanligt och snart satt vi i cafeterian. Där köpte vi kaffe och löste korsord medan vi väntade. När det blev dags för boarding vid 11:00, så köpte jag med mig en macka att ha på flyget.

FLR Airport
Florens - Köpenhamn direkt 11:35. Flygtid 2h 10min.
Bokat hos Tripsta 2015-05-16.

Flight VY6804Y med Vueling gav oss platserna 15B och C. Ingen kom till säte A, så det blev gott om plats. Vi lyfte 11:55, 20 min försenade. Jag köpte en öl till min macka och kunde luncha lite. Annars en händelselös flygtur.

14:15 var vi i Köpenhamn och kunde hämta ut våra väskor från band 4. En haltimme senare tog vi Öresundståget den sista biten hem. Det var ganska fint väder och vi promenerade genom Järnvägsparken över Sockerbruksbron. vi var hemma i lägenheten 16:30, precis som planerat.

Uppackning och kvällsmål på soppa. Resan var avklarad och jag kunde pusta ut en timma, innan det var dags för italienskakursen.

Kastrup - Ängelholm med Öresundståget 14:46.