Galicien-Baskien 2016

Kombinerad flyg- och bussresa med Scandorama.

1 / 14
Guggenheimmuseet i Bilbao
14 / 14
Plaza Moyua i Bilbao

Tack alla trevliga kvinnor och män för att vi fick följa på färden.
Vi ses kanske ännu nå'n gång, ute på resa i Världen?

Vi flögo från Kastrup tidigt en morgon till Bryssel, där väntan blev lång.
Så äntrades slutligen planet till Porto och resan tog fart i ett språng.
Med Flavio och Boye vid roder och mick rulla' dubbeldäckaren igång.
Det blev en rundtur på gator och gränder, det kändes att dagen va'tt lång.

Dagen därpå gick färden mot norr, till Santiago de Compostella.
Men först ett lunchstopp guidat det blev i Pontevedra, där vi drälla'.
Hotellet det stora var verkligen fint och middagen superb på kvälla'.
Lulliga vi slockna, rika på minnen och larmet var satt för att skrälla.

Dag tre vi med audioteknik blev av Boye försedda, så historier kunde fylla vårt öra.
En pilgrimsvandring vidtogs snart genom gränder, där även bilar fick köra.
Till slut kom vi fram till katedral med reliker, Jacobs mantel ville många röra.
Efter lunch och siesta på nytt vi gick ut, det fanns så mycket kvar att göra.

Söndag det blev med besök i La Coruña, där klättring skedde till fyrtornets topp.
Stadspromenad därefter i centra och hamn, för näring till ande och kropp.
Se'n rulla vi vidare till en vacker plats, där klippor och hav gick omlott.
Och kom så småningom fram till staden Gijon, vissa fötter fick där sig ett dopp.

Måndagsfärden till Santillana, en kär liten by med kloster, där pilsner i skuggan vi fick.
Vidare österut genom underskönt landskap, som verkligen fånga ens blick.
Framme i Baskiens provinshuvudstad, på upptäcktsfärd vi gick.
Bilbao oss mötte med spännande vy, vilket gav oss en avsevärd kick.

Det behagade regna vid vårt besök i Guggenheims märkliga hus.
Där vandra' vi runt och beskådade konst, till våning två dock tji sinkadus.
Promenad så i blötan längs floden Bilbao, för mat, lite värme och ljus.
På kvällen vi kördes till Kiosko i sta'n, där pintxos och vin gav oss rus.

En utflykt med bussen dag sju det ju blev, San Sebastian tog emot med sol.
Vi charmades riktigt av gammalt och nytt i stadens antik-akropol.
Men strandpromenaden och strändernas bredd imponera' likt klar vitriol.
Sista kvällen kom med gänget som berikat vår resa, nu väntar endast oss flygplanets stol.

Torsdag 15 september
Fredag 16    Lördag 17    Söndag 18    Måndag 19    Tisdag 20    Onsdag 21    Torsdag 22    Till toppen på sidan

Larmet på mobilen ljöd 03:00. Kanske hade det blivit ett par timmars sömn. Sista kollen av packningen gjordes.

Taxin kom punktligt 03:40. En trevlig chaufför tog oss till Kastrup på en timme och fem minuter.

Automatincheckning och bagagedrop. Säkerhetskontroll i vanlig ordning och inköp av en liten "Gammel Dansk" i taxfree-shopen.

Kaffe och macka på Lagekagehuset innan väntan vid gate A4. Snart satt vi på våra platser i Airbus 319:an för flighten till Bryssel.

Brussels Airlines SN 2268 kom inte iväg förrän 07:14, 19 min försenat. Korsordslösning tills vi landade 08:27.

Vi strosade runt på den tråkiga flygplatsen. Tog varsin "Leffe" vid A44-gaten. Skärmarna aviserade försening-först till 11:50 och sedan till 13:00. Tålamodet prövades och magen knorrade.

Vår Scandorama guide, Boye Jonsson, dök upp efter att vi fått flytta till gate A58. Han presenterade sig och prickade av oss. Vi var 38 personer i hans grupp.

Boardingen kom äntligen igång och 12:50 satt vi på platserna 23A och B. Flight SN 3811 kunde slutligen lyfta. Trodde vi ja! Inte förrän 14:10 lämnade hjulen betongen i Bryssel, 3 h och 20 m försenat.

Efter en flygning i ganska turbulent luftrum, landade vi i Porto 16:04 och flyttade tillbaka klockorna 1 timme. Flygtid: 1 h och 54 m.

En halvtimme senare hade vi fått ut våra väskor och leddes av en ung tjej till bussen. Där väntade vår chaufför Flavio på oss med dubbeldäckaren.

En rundtur i staden vidtog. Min tomma mage protesterade och humöret sjönk i takt med blodsockret. Vi fick bland annat se keramikplattorna på järnvägsstationen och katedralen SE CATEDRAL innan vi anlände till till hotell "Eurostars Heroismo". Efter en onödigt utdragen incheckning, fick vi rum 203 och kunde fräscha upp oss inför middagen.

Den åts i hotellets matsal, men levde inte upp till ens "dagens-standard". En blek 3-rätters meny i lågbudget-klass. Trevligt samtal dock med Eva och Christer.

Efter en nypa frisk luft, tog vi varsin kaffe och portvinsglas i lobbyn samt lyssnade till musik från flygeln. Kl. 23 (CET) åkte vi upp på rummet, packade inför morgondagen och stupade i säng.

Copenhagen Airport, KastrupCopenhagen Airport, Kastrup Airbus 319-Brussels AirlinesAirbus 319-Brussels Airlines En öl i väntan på nästa flight är aldrig fel
Järnvägsstationen i Porto

All fasader i Porto är inte så vackra
En blick ut över taken i Porto

Några husvyer från Porto Bilder på och inifrån "Sé Catedral" i Porto Portvinet var gott och musiken njutbar på hotellet

Torsdag 15
Fredag 16 september    Lördag 17    Söndag 18    Måndag 19    Tisdag 20    Onsdag 21    Torsdag 22    Till toppen på sidan

Efter en mycket fräsch frukostbuffé, som avslutades med frukt och spumante, kunde vi slutpacka väskorna och embarkera bussen. Avfärd 9:00 genom Porto och sedan norrut mot Spanien.

Även om hotellet var i toppklass, var vi lite besvikna över den korta vistelsen i Porto. Flygbolagets fel...visst, men Scandorama kunde bjudit på ett glas portvin efter middagen.

Motorvägsåkande är tråkigt nästan var som helst. Kustvägen hade varit vackrare. Långsammare visserligen, men... vi kunde dock spana ner mot de vackra miljöerna kring Vigo med sin fjord.

Det blev ett lunchstopp med guidning i charmiga PONTEVEDRA, utan kartor först, men vid PZA DEL VERDURA fixade det sig. En typisk galicisk gammal stad med ett nätverk av kullerstensgator, små torg med stenalkover och vackra blomstrande balkomnger.

Jag och Maggie bröt med gruppen och gick tillbaka till PZA DE LEÑA, där vi satte oss på uteserveringen LOAIRA XANTAR och lunchade. Kaffet tog vi lite senare på ett café vid MICHELENA.

Strax efter 16 (GMT) rullade vi vidare och en timme senare checkade vi in på GRAN HOTEL SANTIAGO med 4 stjärnor. Mycket fint! Fritt WiFi på rummen. Vårt var 411.

Bussen tog oss in till centrum och restaurangen på kvällen. Maten var riklig och god. Likaså vinet. Vi serverades 4 förrätter, huvudrätt, dessert och kaffe+avec. Det galiciska köket visade sin bästa sida.

Trevligt sällskap tillika med Eivor/Jan, Kerstin/Staffan, Giovanna/Per och Gunilla/Arne.

Något upprymda anträddes återfärden och sänggåendet blev vid 23:40-tiden.

Dags att ge sig av från Porto En skulptur längs vägen innan spanska gränsen Palacio Provincial i Pontevedra med demonstration Casa Consistorial i Pontevedra Typiska Pontevedra hus

Den starke mannen på Alfandega Pontevedrabalkongerna prunkade Skolbarn på Plaza do Teucro Santuario de la Virgin Peregrina Billig fika på Michelena för € 5

Gran Hotel Santiagos magnifika interiör

God middag i Santiago de Compostella

Torsdag 15
Fredag 16     Lördag 17 september    Söndag 18    Måndag 19    Tisdag 20    Onsdag 21    Torsdag 22    Till toppen på sidan

Bussen gick kl. 9 som vanligt. Flavio tog oss in till det historiska centrat i Santiago de Compostella. Boye försåg oss med audioteknik i form av mottagare och öronsnäcka. En guidad stadspromenad tog vid. Stundtals alldeles för detaljerad och långrandig.

Passagen genom saluhallarna var dock exotisk och intressant. Via RUÁ DES CASAS upp till PRAZA DE CERVANTES och vi var framme vid katedralen.

Den var magnifik, på gränsen till skrämmande. När vi kom ut på den öppna platsen mellan katedralen och det galiciska parlamentet värmde solen gott och vi kunde betrakta alla pilgrimsvandrare som nått sitt mål där.

Vi lämnad tillbaka apparaterna och gav oss av på egen hand. Tog en öl på MESON CESTANOS vid PORTA FAXEIRAS och lunchade, efter att ha ögonshoppat på RUA XENERAL PARDIÑOS, på BAR RAICES GALEGAS på RUA NOVA ABAXIO.

Det blev en siesta på hotellrummet och TV4-nyheterna på plattan vid 19, innan vi gick ut på nytt för att äta middag. På vägen till restaurang KRYSTAL på PLAZA ROXA, köpte jag ett par nya skor för € 69.95 hos KRACK. Snygga, blå med gummisnören. Kvällen avslutades med en drink i hotellbaren innan vi knoppade in.

Horta das Mercedarias Den gamla stadsporten i Santiago de Compostella. Saluhallen 'Mercado'

Saluhallen Saluhallen Rua de Casas Peais Pilgrimssnäckan

Katedralen i Santiago de Compostella Casa de la Parra i Santiago de Compostella Politiskt möte på Praza Praterias Katedralen i SdC

Katedralen i SdC Palacio de Raxoi. Runt torget Praza do Obradoiro tronar en samling historiska byggnader. Den lokala graniten binder samman de många stilarna till en harmonisk enhet. Pilgrimsvandrare från Kanada Pilgrimspar med sin baby

Levande hummer i ett butiksakvarie i Sdc Vätskekontroll på Porta Faxeiras i SdC Lunch på Rua Nova Abaixo i SdC Gran Hotel Santiago på Avenida Mestre Mateo 27

Torsdag 15
Fredag 16     Lördag 17    Söndag 18 september    Måndag 19    Tisdag 20    Onsdag 21    Torsdag 22    Till toppen på sidan

Vi lämnade Santiago de Compostella och var framme i LA CORUÑA vid 10. Det var härifrån som den spanska armadan avseglade mot England 1588.

Vi besökte TORRE DE HERCULES under en timme. Fyrtornet från 200 e Kr fungerar än idag. Jag knatade upp för alla 234 trappstegen och tog några bilder. Fin utsikt över staden och dess omgivningar. Dessutom över de orangklädda löparna på PASEO ALCALDE FRANCISCO VAZQUES

Flavio körde sedan österut och stannade vid AVDA. DE MONTOTO. Boye ledde oss upp på stortorget PLAZA DA MARIA PITA och därefter in i gamla sta'n, där vi bland annat besökte kyrkan SANTIAGO.

När vi hade kommit fram till JARDINES DE SAN CARLOS, så släppte han oss för egen upptäcktspromenad. Vi gick längs den gamla stadsmuren fram till PASEO DARSENA, där vi hittade ett litet ställe. Det blev en liten lunch på tonfiskpirog med kaffe och öl där.

Därefter strosade vi längs småbåtshamnen och tittade på alla vackra flytetyg samt Tui:s stora kryssningsfartyg. Vädret var ljuvligt! Vi satte oss på en bänk och bara njöt av tillvaron i den vackra miljön. Det blev varsin glass i middagshettan innan bussen embarkerades kl. 14.

Efter några timmar på motorvägen österut kom vi till en fantastisk plats vid havet som heter PRAIA DAS CATEDRAIS. Där hade tidvattnet skapat klippformationer likt raukar och grottor mellan sandstränderna. Bedårande vackert! Vi passade på att fika på "Las Catedrales".

Vid fem rullade vi vidare och kunde checka in på hotell ALCOMAR i GIJÓN. Kön vid hissen gjorde att jag bar upp väskorna, liksom i Santiago. Det blev en liten kvällspromenad längs stranden. Tidvattnet var högt, så någon sand såg vi knappt. Ändå...trevligt med massor av söndagsledigt folk som flanerade och satt på uteställena med något att dricka.

Uppfräschning på rummet innan middagen kl. 20. Soppa, kyckling och kaka med vin och gott sällskap. Denna kväll företrädesvis med Eivor/Jan och tandläkaren Thomas. Samtalet flöt lätt och vi hade det trevligt.

Hercules fyrtorn i La Coruña La Coruña från fyrtornet La Coruña från fyrtornet Hercules torn är det enda antika fyrtorn som fungerar än idag. Det byggdes av romarna under det första århundrat, men har modifierats flera gånger. Kanske den viktigaste 1788, då Giannini och Saavedra gav det sin nuvarande höjd på 59 m, 120 m över havsnivån. Stadshuset i La Coruña

Fyrvaktaren Hercules? Santiagokatedralen i La Coruña La Coruña från Jardines de San Carlos La Coruña från Jardines de San Carlos Cafe de la Darsena i La Coruña

Marinan i La Coruña Marinan i La Coruña Marinan i La Coruña Tui:s lyxkryssare i La Coruña

Praia das Catedrais Praia das Catedrais Playa de las Catedrales Praia das Catedrais

Gijón Strandpromenaden i Gijón Hotel Alcomar i Gijón Gatumusikant i Gijón

Torsdag 15
Fredag 16     Lördag 17    Söndag 18     Måndag 19 september    Tisdag 20    Onsdag 21    Torsdag 22    Till toppen på sidan

Hotell Alcomars läge var förstklassigt, vilket man inte kunde säga om standarden och maten i övrigt. Vi lämnade Gijón med bussen kvart över 9.

Efter ett par timmar var vi framme i SANTILLANA DEL MAR i CANTABRIA. En kär liten stad med gamla hus från medeltiden. Den lilla staden anses vara en av Spaniens vackraste med sina hus i gyllene sten från 1400- till 1700-talen. Vi vandrade med Boye i samlad tropp från parkeringsplatsen fram till CLAUSTRO Y COLLEGIATA DE SANTA JULIANA. Området runt klostret var en klassisk turistfälla.

Vi var hungriga, men restaurangerna började inte servera lunch förrän kl. 13. Till slut slank vi in på en bistro, där vi kunde köpa varsin macka och öl.

Färden gick vidare och vi var framme i BILBAO kl. 16. Efter en omständlig incheckning på fina HOTEL ILUNION, kunde vi ta en paus på rum 301.

Därefter tog vi en promenad i kvällningen och besökte bland annat PARQUE DE DÑA. Vi strosade även förbi Jesusstatyn MONUMENTO DEL SAGRADO CORAZÓN innan vi återvände och fräschade upp oss inför middagen.

Flavio skjutsade oss med bussen till gamla sta'n, där det blev en rundvandring bland alla gamla vackra hus i stadsdelen CASCO VIEJO. Middag på restaurang VICTOR:s övervåning, som vi fick vänta in på grund av dålig timing. Två olika förrätter och oxsvansragu till huvudrätt. Rött vin naturligtvis! Mycket prat med Boye om olika saker och gemensamma bekanten Håkan i Vejbystrand.

Tillbaka på hotellet kvart i elva, mätta och belåtna.

Vacker morgon i Gijón Vacker morgon i Gijón Santillana del Mar Santillana del Mar Santillana del Mar

Santillana del Mar Santillana del Mar Santillana del Mar/Loppisträdgård Santillana del Mar/Sta Juliana klostret med Plaza del Abad Francisco Navarro Santillana del Mar/Los Velarde palatset med Plaza de las Arenas.

Santillana del Mar Bilbao/Parque de Dña 1907

Bilbao/Monumento del Sagrado Curazón 1927 Bilbao/Plaza Berria 1849

Bilbao/Väggmålning på Kamaroi Bilbao/Restaurang Victor

Torsdag 15
Fredag 16     Lördag 17    Söndag 18     Måndag 19     Tisdag 20 september    Onsdag 21    Torsdag 22    Till toppen på sidan

Efter Nyheterna på SVT Play och frukost (beställde stekt ägg och bacon) blev det utflykt med bussen till Guggenheimmuseet. Det regnade lite grand medan Boye guidade oss runt i staden.

Många vackra byggnader och spännande platser passerades, men regnet tilltog emellanåt och begränsade sikten genom rutorna.

Framme vid museets parkering blev vi sittande i bussen, medan Boye gick för att köpa biljetter. Därefter tågade vi till entrén och jag fick deponera min ryggsäck.

Vi tog hissen till våning 3 och "den franska skolan". Från kubism till orfism till surrealism med artister som Picasso, Braque, Delaunay, Kandinsky, Brancusi. Matisse var också representerad.

Jag tog några bilder och blev utskälld för det. Vi försökte nå våning 2, men den visade sig vara avstängd. Snopet! Informationen var divergerande och bristfälig. Det var överhuvudtaget svårt att orientera sig i byggnaden, som verkade prioritera den spektakulära arkitekturen av Franck Gehry före människans behov.

På våning 1 såg vi Richard Serras "The Matter of Time", åtta rostiga järnskulpturer i jätteformat, som man kunde förirra sig i. Dessutom Andy Warhols "Shadows". 102 silkscreen paneler av samma motiv. Var och en 193 x 132 x 2,9 cm. Jag vet inte vad jag skall säga om någon av dem.

Vi gick ut i regnet och satte kurs längs floden mot järnvägsstationen. Blomhunden missade vi, men såg mycket annat spännande medan blötan kröp in på skinnet. Vi behövde torka och värma oss lite, så vi gick in på CAFETERIA BILBO BEER. Där fick vi förrätt, huvudrätt och dessert med drick för €7.50 x 2. Den låg på AMISTAD.

Därefter tog vi oss via NAVARRA fram till PLAZA CIRCULAR med sitt MONUMENTO A DON DIEGO LÓPEZ DE HARO och fortsatte på hans gata fram till DOCTOR AREILZA och sedan till hotellet på RODRIGEZ RIAS, där vi stötte på Ingrid och Ann-Britt. Vi tog en fika tillsammans med dem på i hotellbaren.

Det var dags för en siesta på rummet och vi tittade bland annat på "En kväll i New York" på min platta.

Strax efter sju åkte vi med bussen till en taverna som hette KIOSKO i gamla sta'n. Där åt vi små tapas som kallades "pintxos". Vi satt tillsammans med Ingrid/Thomas och Anna/Danne. Trevligt samtalsklimat, men stället var utan finess. En lågbudgetvariant. Nattning vid 23.

Universidad de Deusto 1886 Pedro Arrupe bron La Salve bron Guggenheim-museet i Bilbao Interiör från Guggenheim-museet "The Italian Woman" av Matisse Naken kvinna av Matisse La Salve bron inifrån museet

"Il violinista verde" av Chagall Interiör från Guggenheim-museet Interiör från Guggenheim-museet Interiör från Guggenheim-museet Modellen till "The Matter of Time" av Richard Serras

La Salve bron Tulpanskulptur utanför Guggenheim-museet

Guggenheim-museet Guggenheim-museet

Blomhunden utanför Guggenheim-museet

Spindelstaty av Louise Bourgeois med Maggie under paraplyet Pensionat Matilde i Bilbao

Zubizuri bron i Bilbao Fristående bevarad fasad av Metropolitan. Iglesia del Sagrado Corazón 1891 Palacio de la Diputación Foral 1900

Plaza Circular med Don Diego Lopez de Haro - monumentet Nedgångarna till tunnelbanan i Bilbao är verkligen läckra Plaza Moyua i Bilbao

Det var en fröjd att se hur väl man lyckats bevara sina gamla hus och bygga nya som passade in i stadsbilden.

Torsdag 15
Fredag 16     Lördag 17    Söndag 18     Måndag 19     Tisdag 20    Onsdag 21 september    Torsdag 22    Till toppen på sidan

Bussen embarkerades kl. 9 som vanligt. Det var dags för en utflykt till SAN SEBASTIAN, den flottaste av alla spanska badorter där flådiga boutiquer trängs i gamla sta'n.

Flavio släppte av oss på AVENIDA DE ZURRIOLA, mitt framför PALAIS DE CONGRÉS KURSAAL, där en filmfestival avhölls. Samlad promenad över URUMEA floden och in i gamla sta'n och dess kyrkor och gränder. Mycket vacker arkitektur.

Boye "släppte" oss uppe vid SAN TELMO museet. Jag och Maggie strosade sakteliga genom gränderna igen och hamnade på ett café vid en park bakom HÔTEL DE VILLE. De hade fantastiskt goda bakverk.

Därefter promenerade vi längs havet och stranden LA CONCHA fram till LA PERLA. Vi stötte på Arne och Gunilla och vi hjälptes åt att fotografera varandra. Vi letade efter ett lunchställe, men fann inget lämpligt där, så vi fortsatte längs SAN MARTIN fram till gatan MANTEROLA. Där slog vi oss ned på en uteservering och köpte varsin öl och macka.

Vidare längs San Martin fram till floden och över bron STA CATALINA, där jag blev av med linsskyddet till min kamera utan att upptäcka det först. Jag gick tillbaka och letade efter det, men utan resultat. Shit!

Nåväl...inte hela världen. Vi fortsatte längs RAMON MARIA LILI till platsen där bussen skulle hämta upp oss. Vi var tidiga, så vi tog oss över till den soliga sidan av gatan eftersom det blåste ganska kallt.

Vi lämnade San Sebastian med mersmak lite efter kl. 15 och Flavio körde oss till en vingård på landet. TALAI BERRI i ZARAUTZ låg väldigt fint i vackra omgivningar på vägen tillbaka mot Bilbao. Själva presentationen av vingård/tillverkningen och vinprovningen var inget som imponerade på oss. Har man varit hos Philippe Wach i Andlau är man förstås bortskämd med ett fullblodsproffs.

Efter någon timme fortsatte vi "hem" till hotell Ilunion. Det blev lite vila och uppfräschning där innan vi gick ut för att besöka den rekommenderade italienska restaurangen på LICENCIADO POZA 55. Den hette LA TAGLIATELLE och visade sig vara mycket bra. Någon italienska kunde de dock inte, men rätterna stod rätt stavade: "Tagliatelle alla Norma e tagliatelle Calabrese", bröd, vin vatten och kaffe för € 39.30, tyckte jag var helt OK.

Palais de Congrés Kursaal Salamanca piren i San Sebastian Läckra bakverk i San Sebastian Église Santa Maria Baskiens tapas - pintxos Plaza de la Constitucion SanTelmo museet i San Sebastian

Maggie hittar som vanligt en sybehörsaffär! En vacker liten paviljong i San Sebastian Parque de Alderdi-Eder Café Oiartzun vid Casino Kursaal Palais e Parque de Miramar i fonden Igeldo berget i fonden Urgull berget med sin Jesusstaty

Hôtel de Ville i San Sebastian Concha stranden i San Sebastian La Perla Thalasso-sport Centre Concha stranden i San Sebastian Maggie och jag med stranden Concha och Igeldo berget bakom oss

Tornhus vid Plaza de Cervantes Vackra blommor i San Sebastian Sta Catalina bron i San Sebastian Maggie vilar benen på bänken vid Ramón Maria Lili Palais de Congrés Kursaal

Vingården Talai Berri Vingården Talai Berri Vingården Talai berri Vinprovning på Talai Berri Drakflygare ovanför vinodlingarna

Torsdag 15
Fredag 16     Lördag 17    Söndag 18     Måndag 19     Tisdag 20    Onsdag 21     Torsdag 22 september    Till toppen på sidan

Vi fick lite sovmorgon och intog inte frukost förrän kl. 9 denna morgon. Vi packade färdigt våra väskor och tog därefter en promenad i de närmaste kvarteren. Vi köpte bland annat en tygbag till vår granne som tack för lägenhetstillsynen. Vädret var fint med behaglig värme och vi tog farväl av Bilbao centrum med en god känsla i kroppen.

Jag hade filat på min dikt in i det sista och när det var dags att åka till flygplatsen, varskodde jag Boye om att jag tänkte ta mikrofonen och säga några ord. Medan han gick runt och samlade in några slantar till vår eminente chaufför, läste jag upp mina strofer. De togs emot med acklamation och jag tror att det gladde alla.

Vi kom till flygplatsen kl. 12. Transportbanden stod stilla, så den manuella incheckningen dröjde. Efter lite dividerande med bland annat Klinker och Staffan, köpte jag en J&B whisky i tax-free shopen. Den stuvades ner i ryggsäcken, som för övrigt och vanligt fungerat mycket bra på resan.

Vi tog varsin macka och öl innan boardingen. Jag hade stol nr 21 B vid sidan av en ung kvinna och planet lyfte 14:37, för att landa i Bryssel 1 h och 27 m senare. Vi fick åka shuttlebus till terminalen, där vi strosade runt bland butikerna och passade på att äta middag på en italiensk restaurang.

Boarding från gate A56 fem i sju och liftoff 19:20. Hjulen i plattan på Katrup 1 h och 5 m senare. Bagageutlämningen vid band 3 gick smidigt och Maggie köpte biljetter till Öresundståget 21:26. ID-kontroll förstås, men ingen gränspolis vid Hyllie. Ändå 20 min fördröjning - tråkigt!

Hemma i Ängelholm efter tågbyte i Helsingborg 23:48. Jag tog en tallrik youghurt med frukt och müsli medan jag packade upp väskorna. Sedan var det bara att stupa i bingen.

Gatubild från Bilbao Fotbollstadion i fonden. Campo de San Mamés Spelarbussen för fotbollslaget Las Palmas

Monumento del Sagrado Corazón. Jesus svävar över träden. Gatuarbete i Bilbao Bilbaos flygplats Bryssels flygplats. Tandläkaren och hans mor väntar tålmodigt på embarkering av flight SN 2263/071 til CPH